Sabah rasmi peroleh 25 peratus ekuiti dalam PC FSSB

author
1 minute, 20 seconds Read

KOTA KINABALU: Sabah mendapat perkongsian hasil yang lebih besar dalam industri minyak dan gas menerusi pengambilalihan 25 peratus ekuiti PETRONAS Chemicals Fertilizer Sabah Sdn Bhd (PC FSSB), bermula semalam.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor, berkata pemilikan ekuiti di loji ammonia dan urea terbesar Asia Tenggara itu sekali gus memberi petanda baik terhadap pembangunan serta pertumbuhan ekonomi negeri ini.

Katanya, pengambilalihan itu juga adalah hasil perancangan kerajaan negeri dalam meningkatkan pembangunan ekonomi Sabah menerusi pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) yang dilaksanakan sejak dua tahun lalu.

“Langkah yang diterjemahkan di bawah Hala Tuju SMJ ini adalah untuk memberi Sabah perkongsian hasil yang lebih besar dalam industri minyak dan gas. Ini petanda baik untuk pembangunan dan pertumbuhan ekonomi negeri,” katanya dalam satu kenyataan berhubung pengambilalihan ekuiti PC FSSB, di sini.

Semalam, PETRONAS Chemicals Group Berhad (PCG) memeterai perjanjian muktamad dengan anak syarikat kerajaan Sabah, SMJ Sdn Bhd (SMJSB) bagi pengambilalihan 25 peratus ekuiti dalam PC FSSB.

Ketua Pegawai Eksekutif SMJSB, Dr Dionysia Aloysius Kibat dan Pengarah Urusan yang juga Ketua Pegawai Eksekutif PCG, Ir Mohd Yusri Mohamed Yusof masing-masing menandatangani perjanjian itu untuk SMJSB dan PCG.

Perjanjian itu memberi kerajaan Sabah kepentingan dalam pengeluaran ammonia dan urea berskala dunia yang beroperasi di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (SOGIP) di Sipitang, kira-kira 150 kilometer di selatan ibu negeri.

Hajiji berkata, pemeteraian perjanjian akhir itu dapat dilakukan selepas Perjanjian Utama (HOA) yang ditandatangani pada 9 Januari lalu.

“Pengambilalihan terbaru ini adalah sebahagian daripada Perjanjian Kerjasama Komersial (CCA) yang ditandatangani Kerajaan Negeri dan PETRONAS pada 7 Disember 2021 untuk meningkatkan kerjasama di antara kedua-dua pihak dalam membangunkan industri minyak dan gas di Sabah,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *