Public Bank saman Hotel Impian RM44.36 juta

author
0 minutes, 58 seconds Read

KUALA LUMPUR: Public Bank Bhd menyaman unit Impiana Hotels Bhd untuk menuntut RM44.36 juta atas dakwaan gagal menjelaskan jumlah tertunggak yang perlu dibayar di bawah kemudahan pinjaman empat penggal dan kemudahan overdraf.

Impiana berkata saman terhadap anak syarikat milik penuhnya Astaka Mekar Sdn Bhd ditetapkan untuk pengurusan kes pada 22 Jun.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Impiana berkata pada ketika ini, adalah terlalu awal untuk menentukan kesan kewangan dan operasi saman terhadap defendan kerana ia bergantung kepada keputusan saman itu.

Turut dinamakan sebagai defendan dalam saman itu ialah Data Sepadu Sdn Bhd, Impiana Sdn Bhd dan Datuk Seri Ismail@Farouk Abdullah, sebagai penjamin kemudahan itu.

Ia menambah bahawa defendan sedang berunding dengan peguam cara mereka dan akan mengumumkan sebarang perkembangan material dalam saman itu pada masa yang akan datang.

Dalam pada itu, Impiana berkata ia akan memulakan rundingan dengan Public Bank untuk mencapai penyelesaian secara baik.

Kerugian bersih Impiana meningkat kepada RM3.63 juta bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2023 daripada RM2.86 juta setahun sebelumnya, walaupun hasil meningkat 61%, disebabkan oleh yuran dan perbelanjaan yang ditanggung untuk nota boleh tukar boleh tebus.

Pada akhir Mac, pinjaman jangka pendek kumpulan berjumlah RM4.88 juta, dan pinjaman jangka panjang RM67.95 juta.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *