Malaysia kedudukan ke-27 dalam daya saing dunia IMD 2023

0 minutes, 47 seconds Read

KUALA LUMPUR: Malaysia naik lima anak tangga kepada kedudukan ke-27 dalam ekonomi paling kompetitif di dunia, menurut laporan Ranking Daya Saing Dunia (WCR) Institut Pembangunan Pengurusan Antarabangsa (IMD) 2023 yang didedahkan pada Selasa.

Menurut laporan itu, peningkatan prestasi Malaysia dalam kedudukan itu disokong terutamanya oleh pemulihan ekonomi, pertumbuhan pelaburan, kestabilan kadar pertukaran dan pasaran pekerjaan, lapor Xinhua.

IMD bekerjasama dengan Perbadanan Produktiviti Malaysia untuk menilai prestasi negara.

Walaupun kekuatan negara ialah harga, infrastruktur asas dan dasar cukai, IMD menegaskan bahawa Malaysia tidak menunjukkan prestasi yang baik dalam kedudukan subfaktor berikut: perundangan perniagaan, pendidikan dan rangka kerja masyarakat.

Cabaran utama bagi Malaysia tahun ini dari segi menjadi ekonomi yang lebih berdaya saing termasuk pembangunan bakat tenaga kerja sedia industri, pemikiran mengutamakan digital untuk sektor, pembaharuan kawal selia untuk memudahkan menjalankan perniagaan di peringkat nasional dan subnasional dan mengejar pembangunan mampan, menurut IMD.

Diterbitkan oleh Pusat Daya Saing Dunia IMD, WCR 2023 ialah edisi ke-35 dalam ranking dan laporan tahunan, meliputi 64 ekonomi global.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *