Kementerian Perladangan kemuka cadangan geran tanam semula kelapa sawit untuk diluluskan MOF – Fadillah

author
1 minute, 16 seconds Read

KUALA LANGAT: Kementerian Perladangan dan Komoditi (KPK) akan mencadangkan geran tanam semula kelapa sawit kepada Kementerian Kewangan (MOF), kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.

Fadillah, yang juga Menteri Perladangan dan Komoditi, berkata pemberian itu adalah antara perkara yang diminta oleh pekebun kecil kelapa sawit kerana tanaman itu perlu ditanam semula.

“Kita akan lihat maklum balas daripada pekebun kecil yang memohon geran tanam semula dan insya-Allah kita akan bawa ke MOF dan mudah-mudahan ia akan diberi pertimbangan yang sewajarnya dalam bajet akan datang,” kata Fadillah dalam ucapannya pada majlis pelancaran Dialog Jejak Komoditi kementeriannya bersama pekebun kecil kelapa sawit Selangor di Pulau Carey dekat sini pada Ahad.

Fadillah menjelaskan apa yang sedang dilakukan oleh kerajaan untuk inisiatif tanam semula adalah menyediakan pinjaman mudah melalui Agrobank, di mana pekebun kecil hanya dikenakan faedah atau yuran pengurusan sebanyak 2% dan mula membuat pembayaran balik pada tahun kelima.

“Ini kerana jika anda menanam semula (tanaman) dan tidak ada hasil, anda perlu menunggu selama empat tahun dan pembayaran balik hanya akan bermula pada tahun kelima.

“Pinjaman mudah ini bukan sahaja untuk tujuan penanaman semula tetapi juga untuk membeli baja, racun perosak, input pertanian dan alatan,” kata beliau, menurut laporan Bernama.

Dialog yang diadakan itu merupakan salah satu pendekatan kerajaan untuk bertemu pekebun kecil kelapa sawit khususnya di Selangor di samping dapat memberi penerangan dan penyebaran maklumat amalan pertanian baik (GAP) dan situasi pasaran kelapa sawit negara kepada pekebun kecil.

Pada sesi Ahad, kementerian memberi tumpuan kepada minyak sawit dan koko, manakala Sime Darby memberikan taklimat mengenai mekanisasi dan automasi.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *