Rangka Kerja Ekonomi Madani teras kepada penstrukturan semula ekonomi Malaysia – BNM

author
1 minute, 58 seconds Read

KUALA LUMPUR: Rangka Kerja Ekonomi Madani akan menjadi teras kepada penstrukturan semula ekonomi Malaysia disokong beberapa transformasi penting seperti sektor perindustrian yang bakal digiatkan semula.

Gabenor Bank Negara Malaysia, Datuk Abdul Rasheed Ghaffour berkata, dalam rangka kerja itu, sektor perindustrian akan disokong oleh pelaburan berkualiti.

“Visi ekonomi Malaysia juga termasuk mewujudkan pekerjaan berkualiti dan bergaji tinggi, meletakkan Malaysia sebagai destinasi pelaburan yang berdaya saing di peringkat global, dan menjadi ekonomi yang berdaya tahan iklim dan lebih hijau.

“Selain itu, ia juga akan menambah baik tadbir urus fiskal dan ketelusan, yang akan meningkatkan keyakinan pelabur dan juga agensi penarafan kredit,” katanya semasa sidang media bersama BNM dan Jabatan Perangkaan Malaysia mengenai jumlah kasar suku kedua 2023 negara dan prestasi keluaran dalam negara (KDNK) di sini, hari ini.

Ekonomi Malaysia berkembang sebanyak 2.9% pada suku kedua tahun ini disokong oleh pasaran tenaga kerja yang bertambah baik selain peningkatan berterusan dalam permintaan domestik serta aktiviti pelancongan.

Abdul Rasheed berkata, antara inisiatif utama yang akan menjadi penting dalam memacu wawasan ekonomi Malaysia termasuk Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP 2030), Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR), dan pembentangan Akta Tanggungjawab Fiskal.

Dalam jangka pendek, beliau berkata Malaysia boleh menjangkakan untuk melihat sokongan positif untuk pertumbuhan daripada pelaksanaan beberapa projek pemangkin penting di bawah NETR.

Pelaksanaan projek pemangkin, seperti yang diumumkan di bawah NETR Fasa 1 yang diumumkan baru-baru ini, juga akan memberikan sokongan kepada pertumbuhan dalam jangka sederhana.

“Malah, beberapa projek ini sudah pun berjalan, dengan lebih banyak lagi akan dimulakan tahun depan,” katanya.

Mengulas lanjut, Abdul Rasheed berkata, keadaan pembiayaan yang menyokong dan penerusan projek baharu serta sedia ada akan turut menyokong pertumbuhan pelaburan pada 2023.

Beliau berkata, pertumbuhan negara akan terus disokong oleh aktiviti pelaburan dengan pembiayaan untuk modal perbelanjaan masih akan datang, begitu juga dengan niat pelaburan.

“Melangkah ke hadapan, ekonomi akan mendapat manfaat daripada realisasi pelaburan baharu dan projek sedia ada, terutamanya projek infrastruktur mega.

“Kemajuan pelaburan ini adalah kritikal bukan hanya untuk menyokong pertumbuhan segera, tetapi juga untuk meningkatkan potensi pertumbuhan masa depan Malaysia,” katanya.

Gabenor BNM berkata perbelanjaan isi rumah akan kekal sebagai tunjang pertumbuhan disokong oleh pertumbuhan pekerjaan yang berterusan, penampan kewangan isi rumah yang sihat, langkah dasar kerajaan dan tekanan harga yang berkurangan.

“Pada separuh kedua 2023, isi rumah akan kekal disokong oleh langkah-langkah yang diumumkan kerajaan baru-baru ini, iaitu e-Tunai RM100 untuk B40 dan M40 serta bantuan khas RM300 dan RM200 untuk penjawat awam dan pesara,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *