Kekurangan bekalan beras kerana pembelian panik – Mohamad Sabu

author
1 minute, 19 seconds Read

KUALA LUMPUR: Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu berkata kekurangan bekalan beras tempatan dalam pasaran sekarang disebabkan pembelian panik oleh orang ramai selepas harga beras import naik mendadak.

Bagaimanapun, Mohamad yakin masalah bekalan beras yang melanda negara ketika ini akan dapat diatasi dengan baik.

“Pembelian beras putih tempatan kerana ‘panic buying’ bila harga beras import meningkat. Sebelum ini beras tempatan tidak dipedulikan sangat, termasuk peniaga.

“Tapi bila beras import naik, mereka mencari beras tempatan. Maka beras tempatan menjadi permintaan utama, yang menyebabkan ia berlaku sedikit shortage (kekurangan bekalan) di pasaran,” katanya di Dewan Rakyat.

Mohamad berkata demikian ketika sesi penggulungan Kajian Separuh Penggal (KSP) Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) bagi Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan di Dewan Rakyat, hari ini.

Menurut beliau, kerajaan akan melaksanakan pelbagai inisiatif bagi mengatasi masalah tersebut termasuk melancarkan Program Khas Beras Putih Tempatan.

Program itu jelasnya, adalah konsensus bersama pengilang beras untuk pengeluaran tambahan 20 peratus stok pengilang padi sebanyak 23,000 tan metrik sebulan bagi tempoh setahun.

Sementara itu, Mohamad memaklumkan kerajaan belum memutuskan untuk melarang warga asing daripada membeli beras putih tempatan.

“Warga asing pun perlu makan, jangan lupa mereka bekerja dan berkhidmat untuk membangunkan negara kita,” ujarnya.

Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal (PN-Machang) sebelum itu mencelah dan meminta Mohamad menyatakan keputusan kerajaan terhadap cadangan larangan pembelian beras kepada warga asing.

Beliau menjawab pertanyaan Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal (PH-Machang) yang bertanya sama ada kerajaan akan melaksanakan larangan menjual beras putih tempatan dalam kalangan warga asing yang bekerja di negara ini.

Semalam, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO mencadangkan untuk menghadkan penjualan beras tempatan kepada wargas asing berikutan kenaikan harga.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *