JEROME POWELL. FOTO NY TIMES

Bank pusat AS kekalkan kadar faedah 5.25 hingga 5.50 peratus

author
1 minute, 29 seconds Read

WASHINGTON: Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (Fed AS) mengundi pada Rabu untuk mengekalkan kadar faedah pada paras tertinggi 22 tahun sambil menjangkakan kenaikan tambahan sebelum akhir tahun untuk menurunkan inflasi.

Keputusan Fed untuk mengekalkan kadar pinjaman utamanya antara 5.25 dan 5.50 peratus memberi penggubal dasar lebih masa untuk menilai prestasi ekonomi AS di tengah-tengah tanda-tanda pertumbuhan ekonomi yang teguh dan pasaran pekerjaan yang kukuh.

Keputusan itu, yang selaras dengan jangkaan, menangguhkan satu lagi kenaikan yang menyakitkan dalam kos gadai janji dan pinjaman lain untuk berjuta-juta rakyat Amerika yang sudah bergelut dengan kesan kenaikan sedia ada Fed.

Selepas 11 kenaikan kadar faedah sejak Mac tahun lalu, inflasi telah jatuh secara mendadak tetapi kekal di atas paras sasaran jangka panjang Fed sebanyak dua peratus setahun — mengekalkan tekanan kepada pegawai untuk mempertimbangkan tindakan dasar selanjutnya.

“Kami sangat prihatin terhadap risiko yang ditimbulkan oleh inflasi tinggi kepada kedua-dua mandat kami,” kata Pengerusi Fed, Jerome Powell pada sidang akhbar selepas keputusan itu.

“Kami sangat komited untuk mengembalikan inflasi kepada objektif dua peratus kami,” tambahnya.

Pada Rabu, Fed AS berkata, aktiviti ekonomi telah berkembang pada kadar yang kukuh, sambil mencatatkan kenaikan yang kukuh dan kadar pengangguran yang rendah.

Rentetan data ekonomi positif baru-baru ini telah menimbulkan harapan bahawa Fed AS boleh memperlahankan kenaikan harga tanpa mencetuskan kemelesetan yang merosakkan.

Jawatankuasa Pasaran Terbuka Persekutuan (FOMC) juga mengemas kini unjuran untuk pelbagai petunjuk ekonomi, daripada inflasi kepada pertumbuhan, serta jangkaan dasar kadar faedah masa hadapan.

Ahli FOMC mengekalkan unjuran median untuk kadar faedah pada akhir tahun ini antara 5.50 dan 5.75 peratus, mengekalkan kemungkinan kenaikan suku peratusan mata lagi sebelum akhir tahun untuk menangani inflasi.

Pada masa sama, mereka menaikkan unjuran mereka untuk kadar faedah tahun depan sebanyak setengah mata peratusan, mencadangkan Fed jangka ia perlu kekal lebih tinggi dengan ketara untuk lebih lama bagi menurunkan inflasi ke sasaran. – AFP

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *