PHOTO BERNAMA

Invest Malaysia NY 2023 tumpu rangka kerja Ekonomi Madani

author
1 minute, 23 seconds Read

KUALA LUMPUR: Bertemakan ‘Mendapatkan semula Malaysia sebagai Peneraju di Asia’, Bursa Malaysia Bhd (Bursa Malaysia) menjadi tuan rumah kepada penganjuran Invest Malaysia New York (Invest Malaysia NY 2023) di New York City.

Ini adalah sebagai sebahagian daripada siri Invest Malaysia Exchange untuk 2023.

Invest Malaysia NY 2023 tertumpu dalam mempromosikan kekuatan negara dan bagaimana kerajaan berlandaskan rangka kerja Ekonomi MADANI bakal mewujudkan semula Malaysia sebagai peneraju ekonomi ASEAN.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam perasmian dan ucaptama Invest Malaysia NY 2023, berkata rangka kerja ekonomi MADANI adalah tunjang perjalanan transformasi Malaysia.

Beliau berkata, ia menawarkan pelan hala tuju yang jelas untuk pertumbuhan ekonomi Malaysia dan agenda kemampanan jangka panjang.

Katanya, tiga tonggak penting dalam rangka kerja pemulihan ekonomi dan meningkatkan daya saing Malaysia iaitu Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR), Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP 2030), dan Rancangan Malaysia Kedua Belas Penggal Pertengahan Semakan (12 MP MTR).

Selain itu, beliau turut berkongsi rancangan Malaysia dalam menuju ke arah pertumbuhan mampan, sejajar dengan sasaran mencapai neutraliti karbon menjelang 2050.

Perdana Menteri turut bersama dengan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz menyertai sesi soal jawab Invest Malaysia NY 2023 yang dikendalikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift.

Sesi itu membincangkan keutamaan rangka kerja ekonomi MADANI dengan lebih terperinci, mengetengahkan fokus dalam menangani penambahbaikan dasar fiskal dan meningkatkan kesejahteraan rakyat.

Sesi diteruskan dengan perbincangan ‘Ketahanan Makro dan Wawasan Pasaran Malaysia’ yang disertai oleh Gabenor Bank Negara Malaysia, Datuk Abdul Rasheed Ghaffour, Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, Datuk Seri Dr Awang Adek Hussin dan Umar Swift.

Perbincangan itu menjurus kepada tinjauan komprehensif iklim makroekonomi Malaysia serta sektor kewangan dan dinamik pasaran modal yang menyumbang kepada kestabilan dan potensi pertumbuhan Malaysia.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *