Ringgit dijangka mengukuh RM4.20 sedolar AS akhir 2023

author
1 minute, 15 seconds Read

KUALA LUMPUR: Ringgit dijangka mengukuh sekitar julat 4.2000/3000 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) menjelang akhir 2023, disokong oleh jangkaan langkah-langkah pelonggaran di Amerika Syarikat (AS), demikian menurut Rakuten Trade Sdn Bhd.

Ketua Penyelidikan Rakuten Trade, Kenny Yee Shee Phin, berkata AS kekal sebagai pusat ketidakstabilan pasaran global dalam usaha memerangi inflasi yang berterusan di seluruh dunia.

“Wall Street akan terus menjadi pusat ketidakstabilan bagi pasaran global dengan Rizab Persekutuan (Fed) AS dilihat cuba mengemudi senario penurunan sederhana untuk ekonomi AS. Fed mungkin terlalu bersemangat dengan langkah-langkah pelonggaran kuantitatifnya, dengan menyuntik hampir AS$9 trilion.

“Walaupun pengurangan berterusan sebanyak AS$95 bilion sebulan, kadar itu terlalu perlahan untuk memberi kesan, sekali gus menunjukkan ketidakupayaannya untuk memerangi inflasi semasa,” katanya semasa webinar mengenai prospek pasaran suku keempat, hari ini,

Selain itu, beliau menambah pemberhentian secara besar-besaran oleh syarikat teknologi AS pada awal 2023, yang masih berlanjutan, gagal mengurangkan inflasi, kerana kadar pengangguran keseluruhan di AS kini berada pada 3.8 peratus.

“Kemunculan semula kegagalan bank pada Mac tahun ini mencetuskan semula kebimbangan mengenai kejatuhan sektoral (seperti yang berlaku) semasa krisis kewangan global. Penurunan taraf pada bank-bank tertentu oleh S&P pada Ogos menggegarkan sektor itu sebagai isyarat amaran.

“Walaupun Wall Street mengalami penguncupan dalam penilaian pasaran, nilai itu tetap tinggi jika dibandingkan dengan sejarahnya. Namun begitu, AS masih dilimpahi dengan mudah tunai,” tambahnya.

“Justeru, tatkala kita memasuki suku akhir 2023 dengan lebih banyak kenaikan kadar faedah yang dijangkakan di AS, sama ada AS dapat menguruskan pelarasan ekonomi yang terkawal dengan berjaya atau tidak masih belum pasti,” tambah beliau. – BERNAMA

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *