Google News tersedia dalam bahasa Melayu

1 minute, 36 seconds Read

Kuala Lumpur: Google News kini tersedia dalam bahasa Melayu untuk membawa lebih banyak berita tempatan kepada pembaca.

Pengarah, Perkongsian Berita, Google Asia Pasifik, Kate Beddoe berkata, perluasan itu mengesahkan komitmen Google untuk menjadikan maklumat mudah diakses oleh orang ramai di seluruh dunia dalam bahasa yang mereka sukai.

“Melalui laman web khusus dan aplikasi yang tersedia di Android dan iOS, Google News terus membantu pembaca mencari berita dari sumber yang berwibawa, dari laman web berita terbesar dunia sehingga ke penerbitan kecil, tempatan dan khusus.

“Dengan mengenal pasti dan menyusun cerita daripada pelbagai sumber berita – suatu langkah utama dalam memerangi berita palsu – kami membantu pembaca mendapatkan gambaran yang lebih besar mengenai perkara yang berlaku di sekeliling mereka dengan lebih mudah.

“Ini termasuk mencari lebih banyak cerita tempatan dari komuniti mereka, memahami topik berita yang melanda negara dan global,” katanya.

Menurutnya, memudahkan pembaca mencari berita yang mereka inginkan bukan saja memberi manfaat kepada pembaca malah membantu pihak penerbitan.

“Google News membawa pembaca ke laman web penerbit apabila mereka klik pada pautan – membantu mendorong trafik ke kandungan mereka, yang mana mereka boleh memaparkan iklan dan menggalakkan pembaca untuk melanggan.

“Pada 2022, Google menghantar lebih daripada 66 juta lawatan ke laman web penerbit Malaysia setiap bulan – tanpa sebarang caj,” katanya.

Beliau berkata, selain daripada pengumuman itu, pihaknya akan terus melabur dalam produk, program dan pembiayaan melalui Google News Initiative (GNI) untuk menyokong kewartawanan berkualiti dan membantu pihak penerbit dan wartawan Malaysia berkembang maju dalam talian.

“Kami berbangga kerana GNI akan terus menyokong kerja penting seperti kisah mengenai wartawan daripada Bernama yang menyoroti salah satu masalah terbesar kanak-kanak di Malaysia selepas menghadiri latihan kewartawanan data oleh Google News Initiative.

“Kami berharap ketersediaan Google News dalam bahasa Melayu membantu lebih ramai orang mencari berita yang mereka inginkan, daripada penerbit berwibawa yang pelbagai dan dari semua saiz, di Malaysia dan di luar negara, dan memberikan lebih banyak sokongan kepada wartawan dan penerbit yang bekerja keras untuk menyampaikan berita,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *