Mavcom arah MyAirline henti jualan tiket, bayar balik kepada pengguna terjejas

author
0 minutes, 43 seconds Read

PETALING JAYA: Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) mengarahkan MYAirline menghentikan segera penjualan dan tempahan tiket penerbangan di semua platform tempahan sehingga notis lanjut diberikan.

Dalam kenyataannya, Mavcom berkata MYAirline bertanggungjawab untuk membuat bayaran balik kepada penumpang yang membeli tiket tetapi tidak dapat meneruskan penerbangan susulan tindakan syarikat tambang murah itu menggantung operasinya serta-merta.

Katanya, syarikat penerbangan itu sudah diminta segera membantu pengguna terjejas dengan memaklumkan mengenai penggantungan operasi berkenaan di semua saluran komunikasi.

“Pengguna yang membeli tiket pada 12 Okt 2023 dan selanjutnya boleh menghubung saluran aduan khas MYAirline dan saluran khusus Mavcom untuk bantuan,” kata suruhanjaya itu.

Terdahulu MYAirline dalam kenyataan memaklumkan menggantung operasinya berkuat kuasa serta-merta disebabkan “cabaran kewangan yang signifikan”.

Sementara itu, Mavcom berkata pihaknya juga sedang menjalankan siasatan ke atas MYAirline susulan aduan diterima berkaitan pembayaran statutori yang tidak dijelaskan kepada pekerjanya.

“Mavcom akan memaklumkan sebarang perkembangan lanjut mengenai operasi MYAirline dalam masa terdekat,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *