CAAM gantung sementara sijil pengendali udara MYAirline berkuat kuasa serta-merta

author
1 minute, 4 seconds Read

KUALA LUMPUR: Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) hari ini mengumumkan bahawa mereka telah menggantung sijil pengendali udara (AOC) MYAirline berkuat kuasa serta-merta bagi tempoh 90 hari sementara menunggu siasatan lanjut.

CAAM dalam satu kenyataan hari ini, berkata tiada penemuan untuk menunjukkan masalah kewangan semasa audit keselamatan yang dijalankan dari 29 Mei hingga 1 Jun 2023 bagi tujuan memperbaharui AOC syarikat penerbangan itu.

CAAM mengeluarkan AOC bagi memberi kuasa kepada pengendali udara untuk terlibat dalam operasi pesawat tertentu.

Antara aspek utama yang dilihat sebelum mengeluarkan atau memperbaharui AOC ialah keupayaan pengendali udara bagi menjalankan operasi yang selamat.

CAAM berkata, sebagai sebahagian daripada audit keselamatan, pemegang AOC juga mesti menyediakan bukti kedudukan kewangan.

“Ini bagi memastikan pengendali udara mempunyai sumber kewangan untuk menjalankan operasi yang dirancang.

“Sekiranya timbul isu kewangan, pemberitahuan bertulis kepada CAAM mesti dibuat segera bagi memastikan tiada kompromi terhadap keselamatan operasi.

“Sehingga kini, MYAirline belum menyerahkan sebarang pemberitahuan sedemikian kepada CAAM,” katanya.

CAAM berkata, penggantungan operasi MYAirline secara tiba-tiba, tanpa pemberitahuan awal kepada CAAM, menimbulkan kebimbangan serius terhadap keselamatan awam dan integriti keseluruhan operasi penerbangan awam di Malaysia.

Katanya, audit keselamatan terperinci akan dijalankan ke atas MYAirline semasa penggantungan sementara ini untuk menilai semula keupayaannya.

Syarikat penerbangan biasanya memerlukan dua lesen untuk beroperasi – AOC dan lesen perkhidmatan udara (ASL), yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom).

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *