PRK Kemaman ditetapkan pada 2 Disember

author
1 minute, 16 seconds Read

PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari pengundian Pilihan Raya Kecil (PRK) bagi kerusi Parlimen Kemanan, Terengganu pada 2 Disember ini.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Ghani Salleh berkata, tarikh penamaan calon dan pengundian awal bagi PRK berkenaan masing-masing ditetapkan pada 18 November dan 28 November depan.

“Daftar Pemilih Pilihan Raya (DPPR) yang akan digunakan untuk PRK Parlimen Kemaman adalah terkini sehingga DPPR Tambahan Bulan Ogos 2023 yang dikemas kini sehingga 3 Oktober.

“DPPR ini mengandungi seramai 141,790 orang pemilih yang terdiri daripada 141,382 orang pengundi biasa, 387 orang anggota polis, sembilan (9) orang anggota tentera dan pasangan, dan 12 orang Pengundi Tidak Hadir Luar Negara.

“DPPR bagi PRK ini akan mula dijual pada 14 November 2023 (Selasa),” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat khas di Menara SPR bagi membincangkan tarikh-tarikh penting berkaitan PRK Parlimen Kemaman.

Beliau berkata, PRK Parlimen Kemaman menelan perbelanjaan sebanyak RM3.5 juta.

Seramai 2,102 orang petugas akan dilantik bagi mengendalikan proses PRK tersebut.

Sebanyak 49 buah pusat mengundi biasa yang mengandungi 244 tempat mengundi atau saluran dan empat pusat mengundi awal yang mengandungi empat tempat mengundi awal akan digunakan.

Keseluruhan jumlah pusat mengundi adalah sebanyak 53 buah dengan 248 tempat mengundi.

Sementara tempoh berkempen ditetapkan selama 14 hari bermula selepas pengisytiharan calon-calon yang bertanding pada 18 November sehingga pukul 11.59 malam, 1 Disember.

Pada 26 September lalu, Mahkamah Pilihan Raya Terengganu membatalkan kemenangan Che Alias Hamid yang mewakili Pas selepas pihak pempetisyen iaitu Wan Mohamad Hisham Wan Abdul Jalil (pengundi) berjaya membuktikan perbuatan rasuah berlaku dengan tujuan mempengaruhi pengundi pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Rentetan itu, pada 3 Oktober lalu, Pas memutuskan untuk tidak memfailkan sebarang rayuan terhadap keputusan petisyen berkenaan.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *