Sektor swasta disaran ikut langkah kerajaan beri insentif kepada pekerja

author
0 minutes, 47 seconds Read

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan menerima banyak aduan daripada kakitangan swasta yang mengadu menerima gaji dan bonus yang kecil, meskipun pihak syarikat mencatat keuntungan mencecah jutaan ringgit setiap tahun.

Justeru, beliau menyaran agar sektor swasta mengikut langkah kerajaan dalam memastikan agihan pendapatan yang lebih adil kepada kakitangan, sekirnaya syarikat mencatat kadar keuntungan yang tinggi.

Perdana Menteri berkata, pemberian bayaran insentif awal Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam sebanyak RM2,000 kepada semua penjawat awam dan lantikan kontrak yang diumumkan dalam Belanjawan 2024 Jumaat lalu, isyarat jelas kepada sektor swasta berhubung saranan itu.

“Saya juga minta kepada sektor swasta kerana ada yang merungut syarikat yang untungnya RM400 juta tetapi upah pekerjanya tidak meningkat langsung.

“Saya harap signal kerajaan ini memberi pengiktirafan kepada penjawat awam disambut oleh sektor swasta yang mencatat keuntungan yang baik.

“Bagilah sedikit tambahan (bonus dan gaji) mengikut keadaan semasa hari ini,” katanya pada Perjumpaan Perdana Menteri Bersama Warga Jabatan Perdana Menteri (JPM) di sini hari ini.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *