Johari Ghani tingkat pegangan dalam MyNews Holdings kepada 13.85%

author
1 minute, 12 seconds Read

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Titiwangsa dan Naib Presiden Umno Johari Ghani melalui syarikat pelaburan untuk ahli perniagaan, telah meningkatkan kepentingannya dalam MyNews Holdings Bhd kepada 13.85% daripada 10.02% pada pertengahan Julai.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini, MyNews mengumumkan bahawa JAG Capital memperoleh 240,000 saham MyNews dalam pasaran terbuka pada 23 Okt, diikuti oleh 28.5 juta saham lagi pada hari berikutnya melalui perjanjian luar pasaran.

Ini menjadikan pegangannya kepada 103.94 juta saham. Johari, telah muncul sebagai pemegang saham besar dalam MyNews beberapa bulan lalu.

Kepentingan perniagaan Johari yang lain termasuk 32.96% kepentingan dalam KUB Malaysia Bhd dan CI Holdings Bhd melalui JAG Capital. Beliau juga merupakan pemegang saham utama Media Prima Bhd, juga melalui JAG Capital, dan sebelum ini memegang kepentingan dalam KFC Holdings (M) Bhd dan QSR Brands Bhd.

Bulan lalu, MyNews menyaksikan rombakan bilik lembaganya dengan peletakan jawatan pengerusi eksekutifnya Ding Lien Bing, berkuat kuasa 30 Sept, dan pelantikan Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Dang Tai Luk untuk menggantikan Ding.

Dang dan dua abangnya Tai Wen dan Tai Hock ialah pemegang saham D&D Consolidated Sdn Bhd, pemegang saham terbesar MyNews dengan 52.53% kepentingan langsung atau 394.22 juta saham.

MyNews mengendalikan 615 kedai serbaneka yang mana lebih separuh daripadanya berada di Lembah Klang. Ia terus berprestasi rendah selepas pandemik di tengah-tengah persekitaran operasi yang kompetitif dan cabaran dalam CU yang semakin berkembang, rangkaian kedai serbaneka Korea Selatannya.

Saham MyNews berakhir setengah sen atau 0.98% lebih tinggi pada 51.5 sen hari ini, menilai kumpulan itu pada RM386 juta. Kaunter telah jatuh 18.25% tahun setakat ini.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *