Citaglobal ambil alih 30 peratus saham syarikat sistem kabel bawah laut

author
1 minute, 55 seconds Read

KUALA LUMPUR: Citaglobal Bhd sedang memperluaskan bidang perniagaan tenaga boleh diperbaharui dan telekomunikasi, dengan pembelian 30 peratus saham dalam syarikat sistem kabel bawah laut iFACTORS Sdn Bhd pada nilai RM25.2 juta.

Syarikat dalam satu kenyataan berkata, perjanjian ini dijangka akan memberi manfaat kepada pendapatan Citaglobal, yang mana pembelian ini dilengkapi dengan jaminan keuntungan bersih selama dua tahun sebanyak RM21 juta, dan iFACTORS mempunyai buku pesanan sebanyak RM528 juta.

Katanya, Citaglobal juga mempunyai pilihan untuk membeli tambahan 21 peratus saham iFACTORS setelah jaminan keuntungan sebanyak RM21 juta telah tercapai.

Untuk pengambilalihan ini, Citaglobal akan membeli 30 peratus saham melalui gabungan tunai dan saham pertimbangan baru yang berharga RM1.50 setiap satu.

iFACTORS terutamanya terbabit dalam perniagaan penyelenggaraan dan perkhidmatan peralatan dan komponen telekomunikasi.

Diperbadankan pada tahun 1997, ia menyediakan penyelesaian khusus dalam penyelenggaraan dan pelaksanaan rangkaian kabel dasar laut optik, khususnya dalam bidang sistem kabel dasar laut tanpa ulangan.

Dengan urus niaga ini, Citaglobal akan berada pada kedudukan yang baik untuk membida pekerjaan kabel kuasa voltan tinggi bawah laut pada masa hadapan. Kabel dasar laut semakin penting sejak kebelakangan ini, terutamanya dengan kemunculan tenaga boleh diperbaharui luar pesisir yang memerlukan kabel eksport untuk membawa tenaga boleh diperbaharui ke darat.

Pengerusi Eksekutif dan Presiden Citaglobal, Tan Sri Dr Mohamad Norza Zakaria, berkata ia adalah perjanjian penting untuk syarikat.

“Kami melihat peluang besar dalam mengalu-alukan iFACTORS ke dalam keluarga Citaglobal dan menyokong mereka dalam bab seterusnya. Bagi Kumpulan Citaglobal, pemerolehan ini membuka akses segera kepada pasaran sistem kabel dasar laut yang menguntungkan.

“Walaupun kepakaran dan semangat pasukan di iFACTORS telah membawa kepada buku pesanan mereka yang sihat dan pertumbuhan yang mengagumkan, kami mempunyai niat untuk membawa iFACTORS ke tahap yang lebih tinggi, selaras dengan strategi kami.

“Lembaga Pengarah yakin usaha niaga ini ke dalam perniagaan kabel dasar laut akan membolehkan Kumpulan mempelbagaikan pendapatan dan aliran pendapatannya, meningkatkan keuntungan kami dan mencipta nilai untuk para pemegang saham kami,” katanya.

Sementara itu, Pengasas iFACTORS, Abu Bakar Sutan Taharudin berkata: “Kami gembira diberi peluang untuk bekerjasama dengan syarikat yang menarik dan cemerlang seperti Citaglobal.

“Kami sangat mengalu-alukan Citaglobal sebagai pemegang saham dan rakan kongsi perniagaan kami. Kami berharap dapat memanfaatkan rangkaian dan kenalan Citaglobal, dalam mengubah iFACTORS menjadi syarikat yang lebih dinamik pada masa hadapan.”

Perjanjian ini disasarkan untuk diselesaikan pada suku pertama 2024.

Astramina Advisory bertindak sebagai penasihat kewangan kepada Citaglobal untuk cadangan pemerolehan berkenaan.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *