CEO Pertama Digital, Saifullah Akhtar umum letak jawatan

author
0 minutes, 54 seconds Read

KUALA LUMPUR: Pertama Digital Bhd mengumumkan peletakan jawatan Saifullah Akhtar sebagai ketua pegawai eksekutifnya (CEO), berkuat kuasa hari ini.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, kumpulan itu (dahulunya dikenali sebagai Sinotop Holdings Bhd) berkata, Saifullah, 38, mengosongkan jawatan itu untuk mengejar kepentingan peribadinya.

Beliau menyandang peranan sebagai CEO kumpulan pada Disember lalu, setelah pernah berkhidmat sebagai pengarah strategi pada 2021.

Saifullah ialah menantu kepada Pengarah Eksekutif Pertama Digital dan pemegang saham utama, Sabri Ab Rahman, yang memegang 12.375% kepentingan dalam kumpulan itu.

Ogos lalu, Pertama Digital memohon lanjutan 12 bulan, dengan tarikh akhir ditetapkan pada 9 Ogos 2024, untuk menyerahkan pelan penyusunan semulanya kepada pihak berkuasa berkaitan.

Permintaan ini dibuat selepas kumpulan itu diklasifikasikan sebagai ‘penerbit tersenarai terjejas’ kerana penjualan anak syarikat tekstilnya yang berpangkalan di China, Be Top Group Ltd, pada harga RM70 juta, dengan tujuan menjadi penyedia perkhidmatan digital murni.

Kumpulan itu memiliki dan mengendalikan aplikasi mudah alih dikenali sebagai MyPay yang menggabungkan e-perkhidmatan agensi kerajaan Malaysia ke dalam satu platform digital.

Ia juga memiliki dan mengendalikan aplikasi laman web yang dikenali sebagai eJamin yang membolehkan pengguna membuat pembayaran secara elektronik untuk jaminan mahkamah jenayah.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *