Ramsay Sime Darby mungkin dijual kepada Columbia Asia

author
1 minute, 51 seconds Read

KUALA LUMPUR: Columbia Asia, firma penjagaan kesihatan Asia Tenggara yang disokong oleh TPG, muncul sebagai pendahulu untuk membeli pengendali hospital swasta berpangkalan di Malaysia, Ramsay Sime Darby Health Care pada harga sekitar AS$1.5 bilion (RM7 bilion), kata dua sumber yang mempunyai pengetahuan langsung mengenai perkara itu.

Pembelian itu akan menjadi pengambilalihan penjagaan kesihatan terbesar di Asia Tenggara sejak 2019 selepas konglomerat Malaysia, Hong Leong Group dan firma aset alternatif, TPG membeli aset Columbia Asia pada harga kira-kira AS$1.2 bilion (RM5.6 bilion).

Dimulakan pada 1996, Columbia Asia kini mempunyai 22 kemudahan perubatan di Malaysia, Vietnam dan Indonesia selain menumpukan pada pembinaan hospital bersaiz sederhana di kawasan kediaman, menurut laman webnya.

Firma itu bersaing dengan konsortium yang terdiri daripada firma ekuiti swasta berpangkalan di Hong Kong, Affinity Equity Partners dan pengendali hospital berpangkalan di Indonesia, Mitra Keluarga dalam pusingan akhir proses pembidaan usaha sama (JV) antara Ramsay Health Care dari Australia dan Sime Darby dari Malaysia, demikian menurut sumber.

Satu perjanjian boleh dimuktamadkan seawal minggu ini, kata sumber itu, namun memberikan peringatan bahawa perubahan pada saat-saat akhir mungkin berlaku.

Ramsay dan Sime Darby telah mengambil Bank of America dan Deutsche Bank untuk memberi nasihat mengenai penjualan itu, lapor Reuters pada Julai lalu.

Ramsay Sime Darby merujuk permintaan Reuters untuk mendapatkan kenyataan kepada Ramsay dan Sime Darby.

Ramsay, Deutsche Bank, dan TPG enggan mengulas.

Sime Darby, Columbia Asia, Rakan Kongsi Ekuiti Affinity, Mitra Keluarga dan Bank of America tidak segera menjawab permintaan untuk mendapatkan kenyataan.

Penjualan Ramsay Sime Darby datang pada ketika aset penjagaan kesihatan menarik lebih banyak minat kerana pelabur mempertaruhkan kepada keupayaan sektor itu untuk mengharungi keadaan ekonomi yang sukar.

Ramsay Sime Darby telah ditubuhkan pada 2013 melalui usaha sama setara untuk mengembangkan perniagaan penjagaan kesihatan kedua-dua firma di Asia Tenggara.

Ia mempunyai hospital di Malaysia dan Indonesia, termasuk Pusat Perubatan Subang Jaya di Selangor dan RS Premier Surabaya di Jawa Timur.

Usaha awal untuk menjual Ramsay Sime Darby kepada IHH Healthcare gagal pada September lalu, tidak lama selepas konsortium yang diketuai KKR & Co Inc menarik balik tawaran hampir $15 bilion (RM70 bilion) untuk Ramsay.

IHH, salah satu kumpulan penjagaan kesihatan swasta terbesar di Asia, telah mengemukakan tawaran RM5.67 bilion (AS$1.21 bilion) untuk Ramsay Sime Darby, namun perjanjian yang mengikat tidak dapat dicapai. – REUTERS

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *