Minetech umum pemulihan kewangan ketara pada suku kedua

author
1 minute, 15 seconds Read

KUALA LUMPUR: Minetech Resources Berhad, syarikat pakar kejuruteraan awam dan pengeluar produk bitumen, mengumumkan pemulihan kewangan yang ketara pada suku kedua berakhir 30 September 2023 (“S2 TK2024”).

Syarikat mencapai hasil sebanyak RM33.24 juta, peningkatan yang luar biasa daripada RM26.94 juta pada S2 TK2023 dan mencatatkan keuntungan operasi sebanyak RM0.79 juta, berbeza dengan kerugian sebelum cukai sebanyak RM1.49 juta pada S2 TK2023.

Matt Chin, Pengarah Eksekutif Minetech

Pengarah Eksekutif Minetech, Matt Chin berkata, prestasi yang lebih baik itu dipacu oleh bahagian Kejuruteraan Awam, yang menyaksikan pendapatan meningkat kepada RM25.45 juta dengan keuntungan operasi sebanyak RM2.53 juta, terutamanya disebabkan oleh peningkatan kerja di Lombong Emas Selinsing (“SGM”) dan pembinaan baharu yang diperbadankan projek jalan dan sistem perparitan (“HRD”).

“Walaupun segmen Produk Bituminous mengalami sedikit penurunan hasil kepada RM6.30 juta, ia mengekalkan keuntungan dengan keuntungan operasi sebanyak RM0.58 juta.

“Segmen Perkhidmatan menghadapi cabaran dengan penurunan hasil kepada RM0.32 juta dan kerugian operasi sebanyak RM0.95 juta. Sebaliknya, segmen Tenaga yang baru beroperasi menyumbang secara positif dengan hasil RM1.22 juta, menunjukkan potensi usaha niaga baharu ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Tambah Matt Chin, keputusan daripada Q2 TK2024 mewakili detik penting dalam perjalanan Minetech, mempamerkan dedikasi kami terhadap pertumbuhan strategik dan kecekapan operasi yang luar biasa.

“Pengenalan segmen tenaga kami menandakan babak baharu yang menarik, sudah mula memberikan manfaat yang besar,” tambahnya.

Secara perbandingan, Q2 TK2024 menandakan peningkatan ketara daripada suku sebelumnya, dengan peralihan yang ketara daripada kerugian sebelum cukai sebanyak RM1.12 juta kepada keuntungan sebelum cukai sebanyak RM0.79 juta, disebabkan oleh peningkatan prestasi dalam segmen pembinaan dan permulaan segmen tenaga.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *