Mohammad Fairuz Pengarah Eksekutif Perbankan Komuniti Affin Bank baharu

author
1 minute, 26 seconds Read

KUALA LUMPUR: Affin Bank Bhd mengumumkan pelantikan Mohammad Fairuz Mohd Radi sebagai pengarah eksekutif perbankan komuniti kumpulan, berkuat kuasa 1 Disember 2023.

Di Affin Bank, Fairuz bertanggungjawab mengemudi hala tuju, strategi, pengurusan kewangan dan keuntungan perniagaan perbankan komuniti.

Ia merangkumi secara keseluruhan strategi pasaran, menyelia pengurusan perhubungan dan menerajui perniagaan pembangunan untuk kedua-dua pelanggan perbankan komuniti baharu dan sedia ada.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Affin Bank, Datuk Wan Razly Abdullah berkata, ia menandakan satu langkah penting dalam komitmen pihaknya yang tidak berbelah bahagi kepada pengembangan dan kejayaan perniagaan perbankan komuniti.

“Pelantikan Fairuz mencerminkan dedikasi kami untuk menyediakan perkhidmatan pelanggan yang tiada tandingan, kepimpinan digital dan perbankan bertanggungjawab dengan impak kepada semua pelanggan, pemegang saham dan pekerja,” katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

Fairuz memiliki Ijazah Sarjana Sains (MSc) dalam Teknologi untuk Komunikasi Jalur Lebar dari Kolej Universiti London, United Kingdom, dan Sarjana Muda Sains (BSc) dalam Kejuruteraan Elektrik dari Pennsylvania State University, Amerika Syarikat.

Fairuz berpengalaman hampir 20 tahun merentasi pelbagai industri termasuk perbankan, hartanah pembangunan, dan perundingan.

Beliau memegang peranan strategik, termasuk ketua strategi perkhidmatan kewangan komuniti dan perbankan borong, ketua pegawai strategi, dan pengarah urus niaga perbankan.

Sumbangan beliau adalah penting kepada transformasi dan pengembangan pinjaman runcit dan portfolio deposit melalui rangkaian pengedaran jualan yang komprehensif.

Lebih-lebih lagi, Fairuz memainkan peranan penting dalam mewujudkan dan mengembangkan operasi transaksi perbankan serantau di 17 negara, menyelia bidang seperti deposit, pengurusan tunai, perdagangan kewangan, rantaian bekalan, surat-menyurat institusi perbankan kewangan dan perkhidmatan keselamatan.

Di luar peranan profesionalnya, beliau berkhidmat sebagai Pengerusi Bersama Kumpulan Kerja Kelestaria Majlis Bank Islam dan Institusi Kewangan (CIBAFI).

Beliau juga salah seorang wakil dalam Perikatan Nilai Perbankan Global (GABV), sebuah kumpulan yang terdiri daripada lebih daripada 60 ahli bank, kesatuan kredit, dan institusi kewangan mikro dari 44 negara.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *