Pemegang saham tuntut adakan EGM singkirkan lembaga pengarah Kumpulan Jetson

author
1 minute, 1 second Read

KUALA LUMPUR: Sekumpulan pemegang saham minoriti telah bersepakat untuk menuntut diadakan mesyuarat agung luar biasa bagi memecat kesemua enam ahli lembaga pengarah Kumpulan Jetson Bhd sedia ada.

Mereka meminta notis khas dengan resolusi untuk memecat antara lain timbalan pengerusi bukan eksekutif Tunku Datuk Nooruddin Tunku Shahabuddin, dan pengarah eksekutif Edward Ng Kah Jiun.

Kedua-duanya dilantik pada 6 Oktober 2023.

Untuk rekod, ini adalah kali kedua bekas pengarah eksekutif Tee Chee Beng bercadang untuk memecat pengarah syarikat.

Pada tahun 2010, beliau adalah sebahagian daripada kumpulan pemegang saham yang mahu menyingkirkan, Chow Chee Kin, ahli lembaga pada masa itu.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia Securities Bhd, sekumpulan sepuluh pemegang saham berkata mereka sedang berusaha untuk memecat pengarah semasa dan menggantikan mereka dengan Tee Chee Beng, Datuk Seri Mohmad Salleh, Chuan Sieh Yee, Joe Tee Chang Chee Lup, Boey Sook Yen dan Melvin Ong Kok Ho.

Pada akhir November, pengerusi lembaga Kumpulan Jetson dan dua ahli lembaga lain meletak jawatan kurang dua bulan selepas lantikan, dengan alasan mengejar kepentingan peribadi.

Kumpulan Jetson merupakan syarikat sektor kejuruteraan yang fokus kepada pembinaan, bahan plastik serta Sistem Anti Gegar.

Saham Kumpulan Jetson susut 1.75% untuk berada di paras 28 sen pada pukul 10.10 pagi, setelah dibuka pada 29 sen, meletakkan permodalan pasaran syarikat kini bernilai RM76.37 juta.-

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *