Mustamir Mohamad dilantik sebagai CEO UMW Holdings baharu

author
1 minute, 18 seconds Read

KUALA LUMPUR: UMW Holdings Bhd melantik Mustamir Mohamad sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan yang baharu, ia selepas selepas Sime Darby melengkapkan pembelian 61.2% kepentingan dalam UMW Holdings.

Selaras dengan perlantikan baharu itu, Mustamir meletak jawatan Ketua Pegawai Kewangan (CFO) Kumpulan Sime Darby Bhd.

Menggantikan Mustamir sebagai CFO Kumpulan Sime Darby ialah Muhammad Noor Abd Aziz, yang sebelum ini adalah CFO Sime Darby Motors.

Dengan perubahan dalam pemegang saham utama, barisan lembaga pengarah UMW Holdings juga berubah dengan beberapa ahli lembaga pengarah baharu kini terdiri daripada Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Sime Darby, Tan Sri Muhammad Shahrul Ikram Yaakob; Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Sime Darby, Datuk Jeffri Salim Davidson; dan Mustamir.

“UMW juga ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada ahli Lembaga pengarah yang telah berkhidmat sebelum ini, antaranya Datin Paduka Kartini Abdul Manaf, Shahin Farouque Jammal Ahmad dan Ahmad Adib Mukhtar atas perkhidmatan mereka yang tidak ternilai kepada syarikat UMW,” katanya dalam satu kenyataan.

Mengulas mengenai pelantikan itu, Mustamir berkata, UMW Holdings memiliki sejarah tidak ternilai dan reputasi baik sebagai peneraju sektor automotif di Malaysia.

“Saya berbesar hati untuk menerajui UMW Holdings semasa fasa integrasi penting ini dengan Sime Darby.

“Kami berhasrat untuk membina asas kukuh yang dicapai oleh UMW Holdings dan meneroka peluang perniagaan baharu dengan memanfaatkan rangkaian pengedaran dan pengaruh serantau Sime Darby yang mantap,” katanya.

Pelantikan Mustamir menyaksikan, Megat Shahrul Azmir kembali menjawat jawatan Presiden Bahagian Peralatan UMW.

Berikutan selesainya pengambilalihan pegangan majoriti UMW daripada Permodalan Nasional Berhad (PNB), Sime Darby akan memulakan Tawaran Am Mandatori bagi baki saham UMW yang tidak dimilikinya, dengan tujuan menyahsenarai UMW daripada Bursa Malaysia

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *