Serba Dinamik didenda sehingga RM1.38 juta babitkan 10 pengarah

author
1 minute, 9 seconds Read

KUALA LUMPUR: Bursa Malaysia Securities Bhd menegur Serba Dinamik Holdings Bhd dan 10 pengarahnya kerana melanggar Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities.

Bursa Malaysia dalam satu kenyataan berkata jumlah denda dikenakan antara RM355,200 hingga RM1.38 juta ke atas 10 pengarah syarikat minyak dan gas bermasalah itu.

Serba Dinamik juga diminta untuk menyemak semula dan memastikan kecukupan serta keberkesanan fungsi pelaporan kewangan, selain melaksanakan semakan semula terhadap penghantaran laporan suku tahunan syarikat dan mematuhi keperluan latihan yang dibuat oleh Bursa Securities.

Dua pengarah Serba Dinamik iaitu Pengarah Urusan Kumpulan/Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Mohd Abdul Karim Abdullah dan Pengarah Eksekutif, Datuk Syed Nazim Syed Faisal masing-masing dikenakan denda paling tinggi iaitu RM1.38 juta.

Pengerusi Bukan Eksekutif, Datuk Abdul Kadier Sahib didenda RM785,400 manakala Datuk Awang Daud Awang Putera, Datuk Mohamed Ilyas Pakeer Mohamed, Johan Mohamed Ishak, Datuk Seri Mohamed Farid Abu Hassan dan Siti Zaleha Sulaiman didenda antara RM600,000 dan RM710,400.

Noor Azri Noor Azerai dan Abu Bakar Uzir, masing-masing didenda RM355,200 dan RM360,400.

Bursa Malaysia Securities melihat pelanggaran itu dengan serius memandangkan pendedahan penyata kewangan dan maklumat materian mengikut masa serta tepat adalah kewajipan asas syarikat tersenarai.

Ia juga perkara paling penting bagi memastikan pasaran yang adil dan teratur bagi saham-saham yang diniagakan di Bursa Malaysia Securities, selain mengekalkan integriti pasaran dan keyakinan pelabur.

Selain itu, adalah mandatori bagi syarikat-syarikat senaraian awam dan pengarahnya untuk mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh Bursa Malaysia Securities.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *