FOTO BERNAMA

Isu Air UMS, PM minta laporan peruntukan RM3 Juta diserah

author
1 minute, 31 seconds Read

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mahu laporan penuh berhubung peruntukan sebanyak RM3 juta yang pernah diberikan kepada Universiti Malaysia Sabah (UMS) pada tahun lalu bagi menyelesaikan masalah air.

Anwar turut memaklumkan kelulusan peruntukan itu dibuat pada Mei 2023.

“Saya tidak ingat bila saya pergi ke UMS tapi saya dengar resahan dan saya minta kepastian daripada Naib Canselor dan dia kata ya.

“Dan saya luluskan jadi saya tidak mengerti (belum selesai) tapi mungkin projek itu ada mengambil masa, jadi saya tidak mahu membuat keputusan menghukum.

“Saya nak minta laporan penuh apa jadi sejak Menteri Kewangan luluskan peruntukan segera RM3 juta bagi menyelesaikan masalah air di universiti berkenaan,” katanya dalam perhimpunan warga Kementerian Kewangan bersama Perdana Menteri di kementerian itu, pagi ini.

Turut hadir dalam acara sama adalah Menteri Kewangan II, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan dan timbalannya, Lim Hui Ying serta Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Datuk Johan Mahmood Merican.

Bukan itu sahaja Perdana Menteri turut mengarahkan Johan Mahmood untuk mendapatkan makluman daripada KPT berhubung peruntukan berkenaan.

“Mungkin KSP boleh tanya KSU kementerian berkenaan dan mungkin boleh bantu untuk bertanyakan apa yang berlaku sejak kelulusan RM3 juta serta tindakan yang diambil oleh KPT dan universiti untuk melaksanakannya.

“Pada sebahagian orang perkara kecil tapi kalau mahasiswa menghadapi masalah bekalan air itu patut meresahkan kita.

“Jadi hal yang demikian saya bimbang sebab itu di antara perancang dan pengurus dengan pelaksanaan di bawah itu akan kesenjangan yang nyata dan tanggungjawab kita untuk memastikan bahawa pembangunan itu bererti kepada mereka,” katanya lagi.

Untuk rekod, peruntukan tambahan sebanyak RM2 juta itu akan digunakan untuk memasang pam air dan melibatkan pakar mencari sumber air alternatif bagi penyelesaian jangka panjang.

Respon Anwar itu merujuk kepada pengumuman Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Zambry Abdul Kadir yang memberi peruntukkan RM2 juta untuk menyelesaikan isu bekalan air yang sudah berlarutan sejak sekian lama di UMS.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *