Minat mendalam terhadap teknologi, R&D dorong Tengku Abu Bakar sertai Datasonic

author
1 minute, 42 seconds Read

KUALA LUMPUR: Minat yang mendalam terhadap teknologi dan perkembangan globalnya mendorong Tengku Datuk Seri Abu Bakar Ahmad Tengku Abdullah sertai Datasonic Group, sebagai Pengerusi Eksekutif.

Beliau yakin Datasonic mempunyai peluang yang jelas untuk mengharungi gelombang pendigitalan global kerana Datasonic adalah sebuah syarikat tempatan yang dilengkapi dengan keupayaan global.

“Perkhidmatan yang ditawarkan oleh Datasonic mendapat permintaan tinggi dan dijangka terus berkembang, menjadikannya prospek yang menarik walaupun perniagaannya sedang mengalami evolusi pesat berikutan peralihan kepada transformasi digital,” katanya.

Tambah beliau, komitmen Datasonic terhadap penyelidikan dan pembangunan (R&D) sememangnya tiada tandingan.

Secara peribadi dapat di lihat bahawa Datasonic sebagai entiti yang baik untuk Malaysia dengan mempunyai keupayaan kukuh untuk pertumbuhan selanjutnya, ujar beliau.

Pada masa ini, buku tempahan Datasonic berjumlah kira-kira RM400 juta, manakala buku tendernya berjumlah RM1 bilion.

Datasonic turut menerima surat anugerah dan empat lanjutan kontrak daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) bernilai RM175 juta awal tahun ini.

Beliau percaya Datasonic dapat mengukuhkan kedudukannya sebagai rakan kongsi yang dipercayai untuk projek kerajaan yang kritikal.

“Selain membuktikan reputasi kami untuk menyampaikan penyelesaian berkualiti tinggi, anugerah kontrak ini mewujudkan peluang untuk mengukuhkan kerjasama, peluang masa depan yang berpotensi dan pertumbuhan berterusan Datasonic di mana kami berazam untuk terus mencapai sasaran yang ditetapkan dan melangkauinya,” katanya.

Daripada mengemudi Pemeriksaan Perubatan Pekerja Asing (Fomema) hingga mengambil alih sebagai Pengerusi Eksekutif Datasonic pada Julai 2023, perjalanan Tengku Abu Bakar mencerminkan dedikasi, visi strategik dan pandangan yang tajam untuk peluang yang muncul

Tengku Abu Bakar menyatakan hasratnya untuk mengembangkan pelaburan, khususnya dalam hartanah, keselamatan makanan, dan sektor digital dan teknologi.

“Dengan pertambahan penduduk dan peningkatan kemakmuran negara, industri hartanah menawarkan prospek yang memberangsangkan di mana saya tidak sabar-sabar untuk meneroka dan memanfaatkan potensi pertumbuhan dan kejayaan yang ditawarkan oleh sektor hartanah bagi menyelaraskan strategi pelaburan kami dengan landskap dinamik negara membangun.

Tengku Abu Bakar menambah Malaysia berada dalam keadaan baik dengan ekonomi yang berkembang maju, terutamanya bagi pelabur strategik, walaupun persekitaran global yang mencabar, prospek pertumbuhan Malaysia kekal pada trajektori menaik.

Beliau menambah, prestasi dan pencapaian yang dicapai Malaysia mencerminkan kemajuannya, di samping optimis tentang pertumbuhan Malaysia.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *