Sultan Selangor dukacita, ingatkan Hadi tidak lagi hina Raja-Raja Melayu

author
1 minute, 39 seconds Read

KUALA LUMPUR: Kenyataan Presiden PAS, Tan Sri Hadi Awang disifatkan boleh membawa perpecahan kepada perpaduan umat Islam khususnya di kalangan orang Melayu di negara ini.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj menitahkan agar ahli-ahli politik dan pemimpin politik tidak memperalatkan agama Islam dan mencemari kesucian agama Islam demi kepentingan politik kepartian masing-masing.

Baginda memberi peringatan itu menerusi sepucuk surat yang dihantar kepada Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr. Ab. Halim Tamuri bagi menasihatkan Abdul Hadi supaya tidak mengulangi perbuatan tersebut.

Ia berhubung artikel yang ditulis Abdul Hadi bertajuk Ketinggian Islam Wajib Dipertahankan yang ditujukan kepada alim ulama, peguam, hakim, ahli-ahli Parlimen dan Dewan Undangan Negeri serta Raja-Raja Melayu.

Menurut Setiausaha Sulit Sultan Selangor Datuk Muhamad Munir Bani, Sultan Sharafuddin amat berdukacita dengan kenyataan yang dikeluarkan Abdul Hadi.

“DYMM Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj menzahirkan rasa amat dukacita dengan kenyataan YB Tan Sri Dato’ Seri Abdul Hadi Awang pada 20 Februari 2024 yang bertajuk “Ketinggian Islam Wajib Dipertahankan” yang ditujukan kepada alim ulama, para peguam, hakim-hakim, ahli-ahli parlimen dan Dewan Undangan Negeri serta Raja-Raja Melayu,” katanya.

Baginda menyifatkan Tan Sri Hadi tidak membaca secara menyeluruh dan mendalam titah ucapan Baginda semasa mesyuarat MKI pada 15 Februari 2024.

“Kenyataan sinis Tan Sri Hadi itu secara tidak langsung mengaitkan titah ucapan Baginda dengan sikap Raja-raja yang perlu berwawasan kepada kehidupan akhirat dan tidak mengejar kepentingan dunia semata-mata adalah satu kenyataan yang amat tidak bersesuaian serta tidak beradab dari sudut budaya orang Melayu yang sentiasa menghormati dan memelihara adab ketika menyuarakan pandangan dan nasihat kepada Raja-Raja Melayu,” katanya.

Muhamad Munir berkata, Abdul Hadi dapat memahami maksud sebenar Sultan Sharafuddin sekiranya lebih berhati-hati dengan meneliti dan memperhalusi titah ucapan baginda.

“Kenapa sekarang beliau mempertikaikan kedudukan Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang utama negara sedangkan agama Islam telah ditetapkan sebagai agama Persekutuan semenjak Perlembagaan digubal pada tahun 1957 lagi,” katanya.

Baginda turut menasihatkan Tan Sri Hadi supaya beliau lebih berhati-hati di masa hadapan agar tidak mengulangi perbuatan menghina Raja-Raja Melayu melalui kenyataan-kenyataan beliau yang boleh memecah-belahkan umat Islam di negara ini.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *