Microsoft labur RM10.5 bilion bagi pembangunan awan dan AI Malaysia

author
1 minute, 44 seconds Read

KUALA LUMPUR: Microsoft mengumumkan pelaburan berjumlah RM10.5 bilion bagi pembangunan infrastruktur awan dan kecerdasan buatan (AI) dalam tempoh empat tahun akan datang.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata ini merupakan pelaburan terbesar Microsoft setelah bertapak selama 32 tahun di Malaysia.

“Satya memaklumkan bahawa gergasi teknologi Microsoft bersetuju untuk menambah pelaburan berjumlah RM10.5 bilion dalam tempoh tahun mendatang.

“Pelaburan ini meliputi pembangunan sistem dan infrastruktur awan (cloud system) dan kecerdasan buatan (AI), untuk tambahan 300,000 orang, penubuhan satu Pusat Kecemerlangan AI Nasional, mempertingkat kemampuan keselamatan siber negara dan menyokong pertumbuhan komuniti pembangunan sistem di Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan.

Anwar berkata, Malaysia menyambut baik keputusan pelaburan ini yang membuktikan keyakinan mereka kepada asas ekonomi negara yang kukuh, dasar-dasar yang jelas dan terarah, selain mesra pelabur dan kestabilan politik.

Katanya, pelaburan ini selari dan akan menjadi pendukung utama kepada fokus kerajaan dalam membangunkan kapasiti AI dalam negara.

“Usai kunjungan hormat, saya dan Satya kemudiannya menghadiri Forum Kepimpinan AI Nasional.

“Kami sempat berdialog terkait perkara yang menyentuh hal teknologi yakni AI dan perancangan Kerajaan bagi mempersiapkan negara dengan arus perubahan ini.

“Semoga kerjasama Malaysia dan Microsoft ini dapat membawa manfaat yang cukup besar kepada negara dan rakyat keseluruhannya,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Microsoft, Satya Nadella berkata, pihaknya bertekad untuk menyokong transformasi AI Malaysia dan memastikan usaha itu membawa manfaat kepada seluruh rakyat Malaysia. 

“Pelaburan kami dalam infrastruktur dan kemahiran digital akan membantu syarikat perniagaan, masyarakat dan pencipta perisian Malaysia menggunakan teknologi terkini untuk memacu pertumbuhan ekonomi terangkum dan mempelopori inovasi di seluruh negara,” katanya.

Satya berkata demikian dalam satu kenyataan semasa berucap pada Forum Kepimpinan Kebangsaan AI yang dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Putrajaya, hari ini.

Pelaburan infrastruktur digital itu juga melanjutkan Inisiatif Bersama Malaysia oleh Microsoft yang diumumkan pada April 2021 termasuk penubuhan sebuah pusat data serantau yang pertama di Malaysia dengan matlamat menyokong pertumbuhan ekonomi inklusif.

Pelaburan yang diumumkan hari ini akan membolehkan Microsoft memenuhi permintaan bagi perkhidmatan pengkomputeran awan yang semakin meningkat di Malaysia, selain membolehkan negara merebut dan memanfaatkan pelbagai peluang untuk menggiatkan pertumbuhan ekonomi dan produktiviti menerusi teknologi AI terkini.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *