Notis pemerolehan pemegang saham Kumpulan Jetson untuk pecat pengarah diputuskan tidak sah oleh mahkamah

author
1 minute, 45 seconds Read

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa notis permintaan daripada 10 pemegang saham Kumpulan Jetson Bhd (KL:JETSON) yang memohon mesyuarat agung luar biasa (EGM) untuk memecat pengarah kumpulan pembinaan adalah tidak sah.

Hakim Wan Muhammad Amin Wan Yahya juga memutuskan bahawa sebarang tindakan lanjut yang diambil berhubung notis permintaan itu adalah terbatal dan tidak sah, dan memberikan kos RM10,000 kepada kumpulan itu, kata Kumpulan Jetson dalam makluman kepada Bursa Malaysia pada Selasa.

Tindakan undang-undang itu dimulakan oleh Kumpulan Jetson pada Disember lalu selepas kumpulan itu menolak notis permintaan atas alasan 10 pemegang saham itu tidak secara kolektif memegang sekurang-kurangnya 10% saham kumpulan pada hari permintaan itu.

Sebaliknya, pemohon — Tee Chee Beng, Chang Yin Yee, Lee Yee Wee, Chong Wan Ying, Shaun Sai Wen Fei, Teo Chor Eng, Jason Ching Chou-Yi, Tey Giap Leong, Nurdayana Isa dan Muhd ​​Alamin Ramli — diadakan secara kolektif sahaja 9.45% saham Kumpulan Jetson pada 8 Dis, menurut kumpulan itu.

10 pemegang saham itu, dalam notis pemerolehan mereka, meminta EGM untuk memecat timbalan pengerusi Tunku Nooruddin Tunku Shahabuddin, pengarah eksekutif Edward Ng Kah Jiun, serta pengarah bukan eksekutif Louise Paul Joseph Paul, Hong Cheong Liang dan Goh Rui Yee daripada papan.

Di tempat mereka, para pemegang saham berusaha melantik Tee serta Datuk Seri Mohmad Salleh, Chuan Sieh Yee, Joe Tee Chang Chee Lup, Boey Sook Yen dan Melvin Ong Kok Ho sebagai pengarah baharu.

Kemudian pada Februari tahun ini, kumpulan pemegang saham 11 ahli yang sedikit berbeza membuat percubaan kedua untuk mengadakan EGM, sekali lagi untuk menggantikan lembaga pengarah kumpulan itu.

Ia didedahkan dalam notis permintaan bahawa Tee Chee Beng telah menyertai Kumpulan Jetson pada Mac 1980 sebagai pengurus kewangan dan pentadbiran dan dilantik sebagai pengarah Jetson Construction Sdn Bhd pada November 2001. Lelaki berusia 74 tahun itu kemudiannya merupakan pengarah eksekutif Kumpulan Jetson dari Ogos 2017 hingga Oktober 2022.

Kumpulan itu, yang mengalami kerugian sejak tahun kewangan berakhir 31 Dis, 2016, mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM2.74 juta bagi suku berakhir 31 Dis 2023, berdasarkan hasil sebanyak RM61.38 juta. Tiada angka perbandingan kerana kumpulan itu telah menukar akhir tahun kewangannya kepada 31 Mac daripada 31 Dis.

Saham dalam Kumpulan Jetson menokok dua sen atau 7.27% kepada 29.5 sen pada Selasa, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM80.46 juta.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *