Kes

Iconic Medicare saman Jovian Apparel atas dakwaan gagal jelaskan bayaran pelitup muka RM4.96 juta

author
1 minute, 30 seconds Read

KUALA LUMPUR: Iconic Medicare Sdn Bhd (IMED), unit milik penuh Iconic Worldwide Bhd, menyaman Jovian Apparel Sdn Bhd atas dakwaan gagal menjelaskan jumlah tertunggak RM4.96 juta bagi pelitup muka yang dibekalkan oleh syarikat kepada peruncit fesyen itu.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Iconic Worldwide berkata IMED, yang kini merupakan penyumbang utama kepada prestasi kewangan kumpulan itu, telah memfailkan writ saman dan pernyataan tuntutan terhadap Jovian Apparel pada 13 Mei 2024 di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang.

Jovian Apparel diasaskan oleh pereka fesyen Malaysia Datuk Jovian Mandagie, yang merupakan bekas suami kepada Nina Sabrina Ismail Sabri, anak kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Ismail Sabri. Mereka berpisah pada Disember tahun lalu.

Jovian Apparel, yang telah menjual pakaian sedia untuk dipakai sejak 2012, melancarkan barisan pelitup mukanya sendiri pada kemuncak wabak pada 2020.

Menurut pernyataan tuntutan yang difailkan dengan mahkamah, IMED telah membekalkan topeng muka direka khas kepada Jovian Apparel berdasarkan spesifikasi dan pesanan tersuai di bawah jenama Jovian RTW.

Bagaimanapun, IMED mendakwa Jovian Apparel gagal membuat pembayaran penuh untuk stok yang dihantar, dengan jumlah RM3.16 juta masih terhutang untuk topeng muka yang telah dihantar dan diterima oleh peruncit fesyen, dengan mengambil kira caj dan faedah gudang.

Selain itu, Jovian Apparel juga telah membuat tempahan untuk topeng muka yang telah disediakan oleh IMED, tetapi, sehingga kini, tidak mengendahkan atau enggan menyediakan jadual penghantaran untuk topeng muka tersebut.

Nilai keseluruhan topeng muka yang diabaikan berjumlah RM1.80 juta setakat 19 April.

“Walaupun pelbagai cubaan daripada plaintif (IMED) menuntut hutang tertunggak, defendan (Jovian Apparel) masih enggan atau lalai untuk membuat pembayaran kepada plaintif,” kenyataan tuntutan itu dibacakan.

Awal bulan ini, Jovian dalam video Instagram mengumumkan bahawa dia menutup rumah fesyen itu, dengan semua produknya akan dijual.

Saham Iconic Worldwide, terutamanya dalam perniagaan pelancongan, pembangunan hartanah dan pembuatan peralatan perlindungan diri, turun satu sen kepada 10.5 sen pada Khamis untuk permodalan pasaran RM169.76 juta

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *