Rapid Rail rekod jumlah sejuta penumpang dalam sehari, tertinggi sejak penubuhan

author
1 minute, 9 seconds Read

KUALA LUMPUR: Rapid Rail Sdn Bhd (Rapid Rail) berjaya mencatatkan rekod penumpang lebih sejuta dalam sehari iaitu pada 29 Mei 2024 (Rabu).

Rapid Rail dalam kenyataan berkata, jumlah itu merupakan yang tertinggi pernah dicapai sejak penubuhannya.

Laluan Kelana Jaya mencatatkan bilangan penumpang sebanyak 287,102, Laluan Ampang/Sri Petaling 224,184, Laluan Monorel 61,236, Laluan Kajang 274,302 dan Laluan Putrajaya 157,767 menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 1,004,591 iaitu peningkatan lebih 35 peratus berbanding tarikh sama pada tahun 2023 (739,818).

Lonjakan ini dipacu dengan beberapa inisiatif yang digerakkan seperti proses penambahan kapasiti tren di Laluan Kelana Jaya dan Laluan Kajang, pembukaan semula perkhidmatan tren di antara Stesen Masjid Jamek dan Stesen Bandaraya bagi Laluan Ampang/Sri Petaling, serta pembukaan beberapa lokasi tarikan baru di sepanjang jajaran rel.

Selain itu, beberapa acara berskala besar yang diadakan di sekitar stesen rel dan musim cuti sekolah turut menyumbang kepada peningkatan jumlah penumpang.

Rapid Rail berkata sasaran membawa sejuta penumpang sehari berjaya dicapai enam bulan lebih awal daripada jangkaan yang ditetapkan.

Kejayaan ini juga merupakan satu perkembangan yang positif selaras dengan visi dan misi syarikat induk Rapid Rail iaitu Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) dalam memajukan mobiliti dan memperkayakan pengalaman pengguna pengangkutan awam.

Antara lain, kejayaan ini menjadi titik pengukur baharu untuk Rapid Rail sentiasa menyediakan perkhidmatan yang lebih baik serta dapat menarik lebih ramai pengguna untuk beralih kepada pengangkutan awam pada masa hadapan.

Rapid Rail mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua penumpang di atas sokongan berterusan terhadap perkhidmatan yang disediakan.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *