Serba Dinamik dinyah senarai dari Bursa Malaysia pada 5 Jun 2024

author
1 minute, 6 seconds Read

KUALA LUMPUR: Serba Dinamik Holdings Bhd akan dinyahsenarai daripada Bursa Malaysia berkuat kuasa 5 Jun selepas gagal mendapatkan lanjutan masa untuk mengemukakan pelan penyusunan semulanya.

Syarikat pembekal perkhidmatan minyak dan gas itu berkata pengawal selia bursa menolak permintaannya untuk tambahan enam bulan untuk menyerahkan pelan penyusunan semula kepada pihak berkuasa yang berkaitan.

Serba Dinamik dalam makluman kepada Bursa Malaysia, berkata apabila syarikat itu dinyahsenarai, syarikat akan terus wujud tetapi sebagai entiti tidak tersenarai.

“Syarikat masih boleh meneruskan operasi dan perniagaannya dan meneruskan penstrukturan semula korporatnya dan pemegang sahamnya masih boleh diberi ganjaran oleh prestasi syarikat.

“Bagaimanapun, pemegang saham akan memegang saham yang tidak disebut harga lagi dan didagangkan di Bursa Securities,” pemfailan dibaca.

Serba Dinamik dikehendaki menyerahkan pelan itu selewat-lewatnya pada 15 Mei lalu, tetapi ia gagal memenuhi tarikh akhir.

Ini adalah lanjutan kedua yang diberikan kepada syarikat itu selepas sebelum ini terlepas tarikh akhir 5 Julai 2023.

Serba Dinamik pada asalnya sepatutnya menyerahkan pelan itu pada Januari 2023, tetapi telah diberikan lanjutan enam bulan oleh Bursa.

Serba Dinamik, yang pernah menjadi kegemaran pasaran saham tempatan, telah menjadi syarikat yang rugi sejak suku pertama berakhir 30 Sept 2021 (1QFY2021).

Bagi 2QFY2024, syarikat menyaksikan kerugian bersihnya meningkat kepada RM251.54 juta daripada RM89.7 juta setahun sebelumnya, apabila hasil turun 86.92% kepada RM13.83 juta daripada RM105.8 juta.

Saham Serba Dinamik kekal digantung daripada dagangan. Mereka pertama kali digantung oleh Bursa pada 18 Jan 2023.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *