Lebih 30,000 pemohon terima bantuan tunai Budi Madani RM200 pada 10 Jun ini

author
1 minute, 32 seconds Read

KUALA LUMPUR: Lebih 30,000 permohonan termasuk daripada petani dan pekebun komoditi kecil di Semenanjung Malaysia akan menerima bantuan subsidi tunai Budi Madani setakat hari ini.

Kementerian Kewangan (MOF) dalam kenyataan berkata, bantuan tunai pertama sebanyak RM200 akan dikreditkan ke akaun bank masing-masing penerima pada 10 Jun.

Manakala, penerima tanpa akaun bank boleh menuntut bantuan tunai dengan mengemukakan MyKad di mana-mana cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) di seluruh semenanjung.

“Pemohon yang layak masih boleh mendaftar untuk menerima Budi Madani bulan ini.

“Permohonan yang dibuat pada bulan Jun layak untuk pembayaran pada bulan yang sama dan bulan-bulan berikutnya, manakala permohonan selepas bulan Jun hanya layak untuk pembayaran bermula dari bulan Julai,” kata kenyataan itu.

Budi Madani ialah program subsidi yang menyasarkan kumpulan yang layak yang terbahagi kepada bantuan individu (Budi Individu), bantuan petani dan pekebun komoditi kecil (Budi Agri-Komoditi), dan syarikat dan kenderaan pengangkutan awam (MySubsidi Diesel).

Dianggarkan 300,000 pemilik kenderaan diesel persendirian di semenanjung layak menerima Budi Individu. Sementara itu, 68,000 penternak, 8,000 penternak dan 34,000 usahawan akuakultur berskala kecil layak mendapat manfaat daripada Budi Agri-Komoditi.

Sementara itu, MOF memaklumkan pemohon yang ditolak boleh membuat rayuan

Pemohon individu yang ditolak dinasihatkan untuk menyemak status permohonan mereka, dan memfailkan rayuan di laman web Budi Madani di https://budimadani.gov.my.

Petani dan pekebun kecil komoditi yang masih belum mendaftar dengan agensi di bawah kementerian berkenaan dinasihatkan berbuat demikian sebelum mengemukakan permohonan Budi Madani.

Pada masa sama, MOF memaklumkan berdasarkan data permohonan semasa, majoriti pemohon yang tidak diluluskan disebabkan tidak memenuhi kriteria kelayakan yang ditetapkan, antaranya petani dan penanam komoditi kecil yang tidak berdaftar dengan kementerian berkenaan.

Untuk maklumat lanjut mengenai kriteria kelayakan Budi Madani, layari https://budimadani.gov.my atau hubungi talian bantuan di (1800) 88 2747, (03) 8882 4565 atau (03) 8882 4566.

Orang ramai juga boleh menghantar e-mel kepada [email protected].

Selain itu, pertanyaan dan maklumat tambahan boleh diperolehi di semua pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) di seluruh Semenanjung.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *