Isu HRD Corp: KESUMA lantik juruaudit bebas

author
1 minute, 0 seconds Read

KUALA LUMPUR: Kementerian Sumber Manusia (KESUMA) akan melantik juruaudit profesional sebagai pihak ketiga bagi menjalankan audit bebas ke atas HRD Corp.

Menterinya, Steven Sim, berkata tindakan itu diambil bagi memastikan ketelusan dalam proses berkenaan.

“Audit bebas akan meneliti segala proses, prosedur, dokumentasi dan kepatuhan terhadap undang-undang serta sebarang garis panduan dalam isu yang dibangkitkan dalam laporan JAN dan PAC,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Jelasnya, KESUMA kini dalam proses perolehan untuk melantik juruaudit profesional pihak ketiga yang dijangka dimuktamadkan selewat-lewatnya 31 Julai ini.

Tambahnya, tempoh masa audit bebas dan laporan akan dikeluarkan bakal ditentukan sebaik sahaja juruaudit dilantik.

“Audit bebas tersebut akan berjalan seiring dengan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) dan mana-mana pihak berkuasa lain.

“HRD Corp diarahkan untuk memberikan kerjasama sepenuhnya kepada semua pihak yang berkaitan,” katanya.

Pada masa sama, beliau berkata satu pasukan petugas khas yang dipengerusikan Ketua Setiausaha KESUMA, Datuk Seri Khairul Dzaimee Daud ditubuhkan bagi memudah cara siasatan yang sedang berjalan, meneliti laporan JAN dan PAC, termasuk hasil siasatan SPRM serta audit bebas.

Pasukan itu bagi memudah cara siasatan yang sedang berjalan, meneliti laporan JAN dan PAC termasuk hasil siasatan SPRM serta audit bebas.

“Pasukan petugas khas ini seterusnya akan memastikan tindakan susulan termasuk penambahbaikan dilaksanakan dengan sepenuhnya,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *