Pembeli hartanah Singapura di Johor meningkat 20%

author
1 minute, 16 seconds Read

KUALA LUMPUR: Pembelian hartanah Singapura di Johor mendapat sambutan menggalakkan daripada pembeli Singapura dengan peningkatan sebanyak 20% pada Mac berbanding dengan suku Disember 2022, menurut Juwai IQI.

Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Juwai IQI, Kashif Ansari, berkata peningkatan itu berikutan mata wang dolarnya yang kukuh dan Projek Sistem Transit Rapid Johor Bharu-Singapura (RTS Link). 

Beliau berkata, permintaan itu dijangka akan terus kukuh sepanjang tahun ini.

“Menjelang akhir dekad, kami percaya bilangan orang yang tinggal di Johor dan perjalanan pulang ke Singapura untuk bekerja setiap hari boleh meningkat sebanyak satu pertiga,” katanya dalam satu kenyataan.

Kashif berkata, pembeli Singapura berkeluarga yang mempunyai dua anak mencari rumah kedua di bahagian Horizon Hills Johor dan mereka boleh membeli banglo mewah dengan harga RM2 juta hingga RM3 juta, bersamaan kurang daripada S$900,000 berdasarkan kadar tukaran terkini.

“Anda boleh mendapatkan studio atau kondominium satu bilik tidur di Singapura untuk harga itu. Sementara suami akan terus bekerja di Singapura, isteri akan tinggal di Johor, yang mana anak-anak akan bersekolah di sekolah antarabangsa.

Kashif berkata, Johor adalah pasaran perumahan ketiga paling mahal di Malaysia, dengan harga rumah median sebanyak RM320,000.

Beliau berkata, walaupun jauh lebih tinggi berbanding harga rumah median nasional RM320,000, ia adalah jauh lebih berpatutan berbanding purata Singapura.

“Purata harga rumah di Singapura ialah S$2 juta, atau kira-kira RM6.7 juta, iaitu enam kali ganda lebih tinggi berbanding harga median rumah di Johor.

“Kepada pembeli dari Singapura, pembelian di Johor membolehkan mereka membeli lebih banyak ruang, pemandangan yang lebih baik dan tanah yang mereka tidak mampu di tanah air,” katanya

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *