Kenaikan OPR beri sedikit impak negatif kepada sektor hartanah, kata MIDF Research

author
1 minute, 2 seconds Read

KUALA LUMPUR: MIDF Research mengunjurkan kenaikan kadar dasar semalaman (OPR) pada Mei 2023 memberi sedikit impak negatif kepada sektor hartanah kerana ansuran pinjaman perumahan yang lebih tinggi.

Firma itu menganggarkan bahawa setiap kenaikan 25 mata asas dalam kadar faedah akan meningkatkan sedikit ansuran bulanan antara RM60 hingga RM70 bagi pinjaman perumahan sebanyak RM500,000.

Katanya, memandangkan OPR kembali normal kepada paras pra-pandemik sebanyak 3%, firma itu menjangkakan akan kekal untuk sepanjang 2023.

“Namun begitu, kami berpendapat bahawa kesan negatif adalah jangka pendek kerana OPR dijangka kekal tidak berubah sehingga akhir tahun.

“Ringkasnya, kita mungkin akan melihat reaksi yang tidak terkawal terhadap permohonan pinjaman dalam beberapa bulan akan datang namun kesannya adalah sementara,” katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

Firma itu berkata, permohonan pinjaman yang kukuh dan pinjaman yang diluluskan pada Mac 2023 adalah positif kepada sektor itu kerana ia menandakan pemulihan minat belian daripada beberapa kenaikan OPR pada 2022.

Bagaimanapun, permohonan pinjaman yang teguh mungkin perlahan dalam beberapa bulan akan datang kesan kenaikan OPR pada Mei 2023.

“Kami mengekalkan pandangan ‘neutral’ tetapi lebih cenderung ke arah positif terhadap sektor hartanah.

“Kami masih memihak kepada pemaju yang menumpukan pada projek pembinaan dalam segmen pasaran pertengahan dan mampu milik kerana permintaan untuk bagi rumah berharga di bawah RM500,000 kekal berdaya tahan, disokong oleh pembeli rumah kali pertama,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *