Sime Darby Motors lancar EV kedua, BYD Dolphin dengan harga bermula RM99,900

author
2 minutes, 12 seconds Read

KUALA LUMPUR: Sime Darby Motors melancarkan model kereta elektrik (EV) kedua, BYD Dolphin ke pasaran Malaysia.

Tersedia dalam dua varian iaitu Dynamic Standard Range ditawarkan pada harga dari RM99,900 dan Premium Extended Range RM124,900.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Sime Darby Bhd, Datuk Jeffri Salim Davidson, berkata pengenalan model baharu itu dilaksanakan berdasarkan sambutan yang sangat positif terhadap BYD Atto 3 sejak beberapa bulan lalu.

“Memanfaatkan penggunaan EV yang semakin meningkat di Malaysia, BYD Dolphin menawarkan keselamatan dan menjadikan mobiliti yang lebih mesra nilai dan mesra alam dengan akses yang lebih mesra alam. aspirasi ke arah penyahkarbonan,” katanya ketika melancarkan BYD Dolphin di sini, hari ini.

Kedua-dua varian ini menawarkan fungsi bekalan kuasa vehicle-to-load, memberikan kemudahan dan serba boleh tambahan kepada pemandu untuk mengalami era baharu pemanduan elektrik di mana keselamatan dan prestasi mampu milik.

Model EV penuh itu dilengkapi dengan kemajuan teknologi ikonik BYD iaitu Blade Battery, inovasi yang membolehkan keselamatan bateri dan peningkatan kepadatan tenaga.Ia turut didatangkan dengan e-Platform 3.0 iaitu teknologi eksklusif untuk kenderaan yang sangat cekap dan pintar; sistem pam haba penjimatan tenaga kecekapan tinggi; dan rangkaian kuasa elektrik 8-dalam-1 yang pertama dihasilkan secara besar-besaran di dunia yang mengoptimumkan penggunaan ruang dan kecekapan tenaga.

Model ini dikuasakan dengan 150kw dan tork 310Nm, dengan penghantaran bermula bulan depan.

Diinspirasikan oleh keindahan dan keanggunan nama yang sama, BYD Dolphin menampilkan konsep reka bentuk Ocean Aesthetic, dengan bentuk badan yang canggih menampilkan aliran kontur, lampu LED bersambung merentasi gril tengah dan reka bentuk lampu belakang geometri, serta elemen seperti pemegang pegangan berbentuk sirip.

Kenderaan ini memiliki ruangan dalaman yang luas, dengan tempat duduk penumpang yang selesa, banyak ruang penyimpanan dan ruang bagasi yang fleksibel.

Bagi memastikan pengalaman memandu yang selamat dan mudah, BYD Dolphin memiliki radius pusingan mini 5.25 meter dan monitor tontonan definisi tinggi 360 darjah, bersama ciri keselamatan aktif dan pasif seperti sistem bantuan pemandu lanjutan.

Selain itu, model berkenaan juga dilengkapi dengan teknologi pintar, termasuk skrin sentuh berputar pintar 12.8 inci dan reka bentuk bunyi aktif dengan sistem bunyi enam pembesar suara.Bagi model dengan jarak perbatuan lebih tinggi, ia turut menampilkan pengecasan tanpa wayar dan bumbung matahari panoramik tetap.

BYD Dolphin tampil dengan jarak pemanduan yang mengagumkan sehingga 490 kilometer (km) dengan cas penuh, memberikan pemandu kebebasan yang tiada tandingan di jalan raya.

Ia juga menawarkan pecutan lancar, dari sifar hingga 100 kilometer sejam (km/j) dalam masa tujuh saat sahaja untuk varian extended range, menjadikan setiap pemanduan lebih baik.

Di luar prestasi cemerlangnya, BYD Dolphin menawarkan titik harga yang kompetitif menjadikan EV boleh diakses oleh lebih ramai rakyat Malaysia tanpa sebarang kompromi terhadap keselamatan. Kedua-dua varian ini lengkap dengan enam beg udara dan ADAS merangkumi ACC, LCW, BSD, AEB, LDA serta LKS.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *