SC tidak teragak-agak hukum penipu pasaran modal

author
1 minute, 36 seconds Read

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) menegaskan ia tidak bertolak ansur dengan sebarang ketidakpatuhan oleh pemain-pemain pasaran modal dan tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan jenayah terhadap mereka yang terbabit dalam aktiviti-aktiviti penipuan.

Pengerusinya, Datuk Seri Dr Awang Adek Hussin, berkata SC akan ‘menguatkuasakan tindakan penyeliaan yang lebih keras terhadap pengantara yang tidak mempunyai kawalan dalaman yang betul, secara tidak langsung membenarkan aktiviti penipuan menjejaskan integriti pasaran modal’.

Beliau berkata, SC komited untuk bekerjasama dengan Persekutuan Pengurus-Pengurus Pelaburan Malaysia (FIMM) untuk mencapai objektif dan menggalakkan kepercayaan dalam pasaran modal.

“Sebagai organisasi kawal selia kendiri (SRO), FIMM mesti mempertanggungjawabkan ‘pelakon jahat’. Anda tidak boleh dan tidak sepatutnya boleh bertolak ansur dengan sebarang penipuan. Perunding unit amanah (UTC) yang menyedut wang, terutamanya daripada pelabur yang mudah ditipu, akan menjejaskan kepercayaan dan reputasi industri ini, dan menjejaskan usaha kami untuk membangunkan pasaran modal,” katanya.

Dalam ucapannya pada Majlis Makan Malam Ulang Tahun ke-30 FIMM 2023 malam tadi, Awang Adek berkata pasaran modal tidak akan berkembang apabila pelabur hilang keyakinan terhadap pasaran dan keselamatan pelaburan mereka.

Oleh itu, FIMM juga mesti menguatkuasakan kod etikanya untuk menyemai budaya pematuhan, integriti dan kejujuran yang baik dalam kalangan ahlinya, katanya.

Beliau berkata, adalah penting untuk mengutamakan perlindungan dan akauntabiliti pelabur serta memastikan semua sistem dan prosedur disediakan untuk mencegah aktiviti penipuan.

“Bagi mendapatkan kepercayaan dan kesetiaan pelabur, mereka yang menjual produk-produk pasaran modal mestilah jujur, boleh dipercayai dan telus.

“Saya percaya ini selaras dengan kod etika FIMM, yang menekankan betapa pentingnya UTC untuk menegakkan tahap profesionalisme dan kelakuan yang beretika tinggi,” katanya.

Awang Adek berkata, FIMM perlu mempunyai proses dan prosedur yang betul untuk memantau dan menyelia UTC bagi melindungi pelaburan yang sah dan mencegah aktiviti haram seperti pengubahan wang haram.

Beliau turut menyatakan pertumbuhan kukuh industri pengurusan aset sejak 20 tahun lalu yang menyaksikan aset di bawah pengurusan (AUM) meningkat dua belas kali ganda, mencecah RM964.8 bilion setakat Ogos 2023, meningkat tinggi dengan mendadak daripada RM79 bilion pada 2003. – BERNAMA

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *