Acryl Sani Pengerusi Cheetah Holdings Berhad baharu berkuat kuasa 31 Januari

author
0 minutes, 48 seconds Read

KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani dilantik sebagai Pengerusi Cheetah Holdings Berhad yang baharu berkuat kuasa 31 Januari 2024.

Cheetah Holding dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, Acryl Sani, 62, akan mengambil peranan sebagai pengerusi bebas dan bukan eksekutif.

Beliau yang berkhidmat dalam pasukan polis selama 37 tahun merupakan KPN ke-13 negara yang dilantik 4 Mei 2021 hingga 22 Jun 2023.

Acryl Sani memulakan kerjayanya dalam pasukan polis pada 2 Februari 1986 sebagai kadet penolong penguasa.

“Sejak itu, beliau memegang pelbagai jawatan dalam pasukan polis, termasuk pengarah jabatan keselamatan dalam negeri dan ketenteraman awam, pengarah jabatan siasatan jenayah komersial dan pengarah jabatan logistik dan teknologi.

“Pada Ogos 2020, beliau memegang jawatan sebagai Timbalan Ketua Polis Negara dan kemudiannya dinaikkan pangkat sebagai KPN,” katanya.

Beliau kini memegang jawatan sebagai Pengerusi Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB), Pengarah Eksekutif dan Timbalan Pengerusi Dagang NeXchange Berhad.

Beliau memiliki Ijazah Sarjana Sains (Pengurusan) dari Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) dalam Kejuruteraan Awam dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *