Matahari Sdn Bhd mohon maaf, akui khilaf jual kurma dari Israel

author
1 minute, 3 seconds Read

PETALING JAYA: Syarikat pengimport, pemborong, peruncit dan pengedar produk organik dan semula jadi, Matahari Sdn Bhd tampil memohon maaf susulan rampasan pek kurma yang dijual syarikat yang diimport dari Israel.

Syarikat itu dalam satu kenyataan berkata, pada Jun 2022 pihaknya menerima penghantaran pelbagai jenis makanan termasuk kurma dari Greece dan perlu melabelkan setiap produk dengan maklumat termasuk negara asalnya untuk memenuhi sijil makanan organik.

“Sijil yang diberikan oleh pengedar kami menyatakan kurma itu berasal dari Israel atau wilayah Palestin yang dijajah.

“Kerana terlepas pandang dan tidak sensitif dengan isu itu (Palestin), kami terus melabelkan produk termasuk meletakkan Israel sebagai negara asal,” katanya dalam satu kenyataan.

Katanya, kehilafan itu hanya disedari selepas isu itu tular di media sosial dan dihubungi untuk mendapatkan komen.

“Kami segera menghubung peruncit kami dan menarik semula produk itu.

“Kami ingin menegaskan Matahari bukan sengaja mengimport produk itu atau menjalankan sebarang perniagaan dengan Israel dan melanggar sebarang peraturan,” katanya.

Menurutnya, syarikat itu juga akan menyemak semula proses rantaian bekalan dan mematuhi sebarang cadangan daripada pihak berkuasa untuk mengelak perkara seperti itu berlaku lagi.

Pada Rabu, Jabatan Kastam merampas 73 pek kurma “Organic Jumbo Medjool Dates” dipercayai dari Israel.

Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Penguatkuasaan dan Pematuhan), Sazali Mohamad, berkata 14.6kg kurma bernilai RM678 itu dirampas di sebuah gudang sekitar Klang.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *