Serendib Capital saman Sarawak Cable atas penamatan perjanjian bantuan pemulihan

author
1 minute, 33 seconds Read

KUALA LUMPUR: Sarawak Cable Bhd disaman oleh Serendib Capital Ltd berhubung penamatan Memorandum perjanjian antara kedua-dua pihak untuk melakukan “proses pemulihan” bagi membantu pengilang yang mengalami kerugian itu.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Sarawak Cable berkata Serendib menuntut pelepasan pengisytiharan, prestasi khusus, injunksi kekal dan ganti rugi dalam tuntutan mahkamah.

Kumpulan itu berkata, kertas undang-undang telah disampaikan oleh Rosli Dahlan Saravana Partnership, firma guaman yang mewakili Serendib Capital.

Defendan yang turut dinamakan dalam saman itu ialah beberapa individu berkaitan kumpulan itu termasuk pengerusi Datuk Seri Mahmud Abu Bekir Taib, pengarah Yek Siew Liong, Datuk Kevin How Kow dan Redzuan Rauf, bekas timbalan pengerusi Datuk Sri Fong Joo Chung, ketua pegawai eksekutif kumpulan Russel Walter Boyd, dan bekas setiausaha syarikat Tai Yit Chan.

Sarawak Cable berkata ia telah melantik firma guaman Dinesh Ratnarajah Partnership untuk “bersungguh-sungguh mempertahankan” kumpulan itu dan defendan lain.

Kumpulan berstatus Nota Amalan 17 (PN17) ini berkata, prosiding undang-undang itu tidak akan memberi kesan kepada pelan penyelarasannya.

Sarawak Cable terjerumus ke dalam status PN17 pada September 2022 disebabkan kebimbangan yang dibangkitkan oleh juruaudit luarnya mengenai daya majunya sebagai usaha berterusan, selepas institusi kewangan tertentu menggantung kemudahan kredit kumpulan itu.

Pada mulanya diberi tarikh akhir 1 Nov 2023 untuk menyerahkan pelan penyusunan semula, kumpulan itu diberi beberapa lanjutan untuk menyelesaikan status PN17nya, dengan tarikh akhir terkini kini ditetapkan pada 30 September 2024.

Pada Disember 2023, Sarawak Cable berkata ia telah menemukan satu `kesatria putih’ iaitu Serendib Capital, yang dikatakan telah menyediakan dana sebanyak RM250 juta untuk membantu mengurangkan hutangnya, dan untuk mempermodalkan semula pengeluar kabel “bagi memenuhi permintaan pelanggan yang semakin meningkat bagi grid infrastruktur pembangunan dan kabel voltan tinggi”.

Kira-kira lima bulan kemudian, Sarawak Cable berkata Memorandum Perjanjian yang dimeterai dengan Serendib Capital telah terbatal kerana kedua-dua pihak “tidak dapat bersetuju dengan hubungan kerja eksklusif”.

Bagaimanapun, Serendib Capital dalam satu kenyataan berkata perjanjian untuk menyelamatkan Sarawak Cable kekal berkuat kuasa dan tidak boleh ditamatkan secara unilateral.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *