BSN umum pelantikan Dr. Awang Adek sebagai pengerusi baharu berkuat kuasa 1 Julai

author
0 minutes, 54 seconds Read

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Dr. Awang Adek Hussin dilantik sebagai pengerusi baharu Bank Simpanan Nasional (BSN) berkuat kuasa pada 1 Julai 2024.

Semalam, Suruhanjaya Sekuriti (SC) Malaysia dalam satu kenyataan memaklumkan bahawa Awang Adek bakal bersara sebagai Pengerusi SC pada 15 Jun 2024.

BSN dalam kenyataan berkata, Awang Adek yang juga Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti Sains Malaysia (USM) mempunyai pengalaman yang luas dalam sektor kewangan, perkhidmatan diplomatic dan pentadbiran awam.

“Pengetahuannya yang mendalam dan kepemimpinannya dalam sektor kewangan akan meningkatkan misi BSN untuk memenuhi mandatnya dan mengejar visi strategiknya. BSN menantikan kepimpinannya dalam mendorong bank ke arah kecemerlangan dan inovasi,” katanya.

Tempoh penting Awang Adek adalah di Bank Negara Malaysia (BNM) di mana beliau menduduki beberapa jawatan kepemimpinan selama 17 tahun, naik ke jawatan Penolong Gabenor pada tahun 1996.

Beliau pernah berkhidmat sebagai Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Timbalan Menteri Kewangan serta dilantik sebagai Duta Malaysia ke Amerika Syarikat (AS) selama dua tahun. Beliau kemudiannya dilantik sebagai pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA).

Awang Adek adalah pengarah urusan pertama Lembaga Perkhidmatan Kewangan Labuan, Pengerusi Institut Penyelidikan PNB, Pengerusi Tenaga Nasional Bhd, dan Pengerusi Perbadanan Nasional Bhd.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *