SC lantik Datuk Mohammad Faiz sebagai Pengerusi Eksekutif baharu berkuat kuasa 16 Jun

author
1 minute, 27 seconds Read

KUALA LUMPUR: Datuk Mohammad Faiz Azmi dilantik sebagai Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) baharu bagi menggantikan Datuk Seri Dr Awang Adek Hussin yang akan bersara pada pada 15 Jun 2024.

Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan memaklumkan, perlantikan Mohammad Faiz sebagai Pengerusi Eksekutif SC adalah untuk tempoh tiga tahun berkuat kuas 16 Jun 2024 hingga 15 Jun 2027.

Mohammad Faiz merupakan Ahli Lembaga SC sejak 15 Ogos 2023.

“Mohammad Faiz Azmi mempunyai kepakaran dan pengalaman yang luas dalam bidang kewangan, pasaran modal, audit dan pengurusan kewangan.

“Berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Seni (Perundangan) daripada Durham University dan ahli beberapa badan profesional seperti Institute of Chartered Accountants in England and Wales (ICAEW), Mohammad Faiz Azmi berpengalaman menjadi Pengerusi Eksekutif PwC Malaysia dan Pengerusi Lembaga Piawaian Perakaunan Malaysia (MASB).

“Berbekalkan pengalaman yang ada, MOF yakin beliau mampu memberi sumbangan cemerlang demi memastikan SC mencapai matlamatnya untuk menjadi organisasi yang berprestasi tinggi,” kata kenyataan itu.

Dalam pada itu, Menteri Kewangan II Senator Datuk Seri Amir Hamzah Azizan, berkata Kementerian Kewangan turut berterima kasih kepada Dr Awang Adek atas perkhidmatan beliau di SC.

“MOF berterima kasih kepada Dato’ Seri Dr. Awang Adek atas perkhidmatan beliau di SC dan percaya kepakaran serta pengalaman beliau akan dapat terus dimanfaatkan oleh pasaran kewangan negara,” kata Amir Hamzah.

Beliau berkata, di bawah kepemimpinan Dr. Awang Adek, SC telah merombak dua undang -undang pasaran modal utama yang kini menunggu kelulusan kerajaan, dan memperkenalkan Bursa Sosial (Social Exchange), sebuah platform pengumpulan dana khusus untuk projek dengan hasil sosial yang positif melalui penggemblengan dana swasta dan dermawan dalam memenuhi keperluan golongan kurang bernasib baik.

“Lain-lain pencapaian beliau termasuk Program Siswazah Pasaran Modal (investED) untuk memastikan kumpulan tenaga mahir industri yang mampan, pelancaran prinsip Maqasid al-Shariah untuk pasaran modal Islam, dan pelancaran pelan hala tuju untuk PKS dan syarikat peringkat pertengahan,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *