Kes

Peguam CEO Prolintas tuntut penjelasan SPRM

author
2 minutes, 12 seconds Read

KUALA LUMPUR: Peguam kepada Ketua Pegawai Eksekutif syarikat konsesi lebuh raya, yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) awal minggu ini, menuntut penjelasan daripada suruhanjaya itu mengapa anak guam mereka (Datuk Mohammad Azlan Abdullah) dihadapkan ke mahkamah tanpa notis awal.

Farhan Read, yang mewakili CEO tersebut, menulis surat yang ditujukan kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Azam Baki serta pegawai penyiasat mengenai perkara itu.

Menurut surat yang dilihat The Edge, Farhan mendakwa anak guamnya telah dipanggil oleh badan pencegah rasuah itu ke ibu pejabatnya pada Isnin dan dia secara sukarela membantu siasatan ke atas dua projek lebuh raya.

SPRM kemudian memohon dan diberikan reman empat hari terhadap CEO itu dari Selasa hingga Jumaat (25-28 Jun).

Perintah reman itu dikeluarkan Majistret Irza Zulaikha Rohanuddin berikutan permohonan SPRM di Mahkamah Majistret di Putrajaya pada Selasa.

Menurut Farhan, dia sedang menghadiri satu lagi kes di Mahkamah Majistret pada Rabu apabila melihat anak guamnya dibawa ke mahkamah oleh SPRM.

“Beliau dalam keadaan bergari dan diiringi pegawai SPRM ke mahkamah,” katanya.

Farhan berkata, beliau tidak dimaklumkan SPRM akan membawa anak guamnya ke mahkamah.

“Kami bertanya kepada pegawai yang mengiringi anak guam saya mengapa dia dihadapkan ke mahkamah tetapi pegawai itu berkata kami tidak boleh bercakap dengan anak guam kami.

“Tiada alasan diberikan mengapa dia dihadapkan ke mahkamah, dan kami tidak dimaklumkan,” kata peguam itu.
BACA Prolintas sahkan kakitangan direman selepas SPRM menahan CEO bersama 7 lagi atas dakwaan rasuah

Farhan menyatakan bahawa dia berada dalam rekod dengan SPRM sebagai peguam CEO.

Farhan berkata, ini adalah pelanggaran hak anak guamnya seperti yang dinyatakan dalam Perkara 5 Perlembagaan Persekutuan, yang menyatakan bahawa seseorang mempunyai hak untuk mewakili.

Menurut Farhan, majistret menyatakan SPRM pada mulanya memohon untuk membebaskan CEO itu awal daripada tahanan reman. Bagaimanapun, semasa prosiding, suruhanjaya menarik balik permohonan itu dan memilih untuk mengekalkan CEO itu direman sehingga Jumaat.

Selain itu, Farhan memberitahu The Edge bahawa SPRM dijangka memohon lanjutan tahanan reman pada hari Jumaat.

Ketua Pegawai Eksekutif tersebut, bersama tujuh yang lain, telah ditahan atas dakwaan rasuah berhubung dua projek lebuh raya bernilai RM1.67 bilion, menurut SPRM.

Pada Selasa, Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (Prolintas) mengeluarkan kenyataan berkata ia “sedar bahawa kakitangan kami telah direman oleh SPRM untuk membantu siasatan berterusan berkaitan kes pembinaan”.

“Kami komited dan bekerjasama rapat dengan semua pihak berkuasa berkaitan untuk memastikan kerjasama penuh dalam memudahkan siasatan.

“Prolintas terus komited untuk mengekalkan tahap integriti dan tadbir urus korporat tertinggi,” kata syarikat konsesi lebuh raya itu.

Prolintas mengendalikan beberapa lebuh raya di Lembah Klang termasuk Lebuhraya Koridor Guthrie, Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH), Lebuhraya Bersurai Kajang (SILK), Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH) dan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE).

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *