MOSTI sedia platform MOSP untuk mudahkan bidang penyelidikan

author
1 minute, 11 seconds Read

CYBERJAYA: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) telah memulakan platform perkongsian data penyelidikan mentah sebagai melalui laman sesawang www.mosp.gov.my.

Platform tersebut dikenali sebagai Platform Sains Terbuka Malaysia (Malaysia Open Science Platform), MOSP, telah dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Haji Yusof baru-baru ini.

Menurut Fadillah, platform ini bakal mempercepatkan penyelidikan dan penyelesaian, walaupun dengan sumber manusia yang agak terhad.

“Melalui MOSP, Malaysia akan dapat mempercepatkan penyelidikan dan penyelesaian walaupun dengan sumber-sumber manusia yang terhad, memupuk kerjasama pelbagai disiplin dan antarabangsa serta menjimatkan sumber dengan mengurangkan pertindihan dan pembiayaan semula projek penyelidikan yang serupa,”katanya.

MOSTI juga menjangkakan MOSP mampu merapatkan jurang antara penyelidikan, inovasi dan pengkomersilan bagi meningkatkan keupayaan inovasi di Malaysia.

Selain itu, amalan sains terbuka juga akan menjadi pemangkin penting dalam ekosistem R&D yang akan membuka masa depan baharu dalam landskap penyelidikan di Malaysia.

Sehingga kini, terdapat 10 bidang penyelidikan tersedia di MOSP melibatkan Biologi, Kimia dan Sains Matematik, Fizik, Kejuruteraan dan Sains Material, Sains Pertanian, Veterinar dan Makanan, Sains Komputer, Teknologi Maklumat dan Telekomunikasi, Perubatan dan Sains Kesihatan, Iklim, Alam Sekitar Dan Biodiversiti, Tenaga, Perniagaan, Kewangan dan Ekonomi, Bahasa dan Pendidikan, Seni dan Sains Sosial.

MOSP mempunyai lebih daripada 1,000 set data penyelidikan dan sedang bergerak ke arah menghubungkan lebih banyak repositori dalam masa hadapan, seperti Sistem Maklumat Biodiversiti Malaysia (MyBIS) dan Sistem Repositori Data Institut Kesihatan Kebangsaan.

Pada Jun 2023, MOSP akan diiktiraf untuk Pengiktirafan Kecemerlangan Malaysia, anjuran OpenGov Asia.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *