Kementerian Ekonomi sasar penggunaan tenaga solar di semua rumah untuk kurangkan beban bil elektrik

author
1 minute, 0 seconds Read

KUALA LUMPUR: Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli berkata, negara sedang beralih kepada fasa ekonomi hijau dalam usaha menstruktur semula ekonomi negara ke arah ekonomi bernilai tinggi serta menjamin kelangsungan tenaga negara.

Justeru itu, katanya Kementerian Ekonomi menyasarkan untuk menjadikan tenaga solar sebagai kegunaan di setiap rumah untuk mengurangkan bebanan bil elektrik rakyat bagi jangka masa panjang.

“Insya-Allah, lebih banyak inisiatif akan dilaksanakan untuk mempercepatkan peralihan kepada ekonomi hijau dari semasa ke semasa,” katanya menerusi hantaran di Facebook.

Beliau berkata, ia adalah sebahagian tekad Kementerian Ekonomi dalam usaha merancakkan pelaburan dari dalam dan luar negara dalam sektor baharu seterusnya mewujudkan peluang-peluang pekerjaan berpendapatan tinggi.

Tambah Rafizi, kerangka dasar yang membabitkan ekonomi hijau perlu ditambah baik untuk mempermudah dan menggalakkan pelaburan serta penyertaan sektor awam dan swasta.

Sebagai langkah permulaan, katanya, Kementerian Ekonomi dengan kerjasama Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar & Perubahan Iklim (NRECC) telah bersepakat untuk meningkatkan kapasiti penjanaan tenaga boleh baharu (TBB) bagi mewujudkan peluang pertumbuhan ekonomi baharu.

“Pembangunan TBB berkonsep ‘self-contained system’ diperluas untuk menggalakkan pelaburan di sepanjang rantaian nilai industri TBB.

“Sebagai langkah permulaan, sistem solar akan dibangunkan di bangunan-bangunan kerajaan kementerian & agensi kerajaan dan dasar perdagangan TBB rentas sempadan dibenarkan melalui kaedah sistem pasaran tenaga elektrik,” katanya.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *