Petronas bayar dividen RM40 bilion kepada kerajaan tahun ini

author
1 minute, 6 seconds Read

KUALA LUMPUR: Petronas komited untuk membayar dividen RM40 bilion kepada kerajaan tahun ini, iaitu lebih tinggi daripada jumlah awal RM35 bilion, kata presiden dan ketua pegawai eksekutifnya Tengku Tan Sri Muhammad Taufik.

Menurut beliau, syarikat minyak dan gas negara mempunyai kapasiti untuk membayar jumlah ini, walaupun harga minyak mentah semasa dijangka lebih rendah daripada yang dicatatkan tahun lepas, tambahnya.

“Kami berada dalam kedudukan yang baik. Kami telah memasukkan (RM40 bilion) dalam pembayaran berjadual yang dipersetujui,” katanya ketika mengulas komitmen dividen Petronas di tengah-tengah persekitaran yang mencabar tahun ini.

Tengku Muhammad Taufik mendedahkan perkara itu semasa taklimat bersama media menjelang pengumuman keputusan suku pertama Petronas hari ini.

Petronas berkata, sebarang dividen tambahan akan berdasarkan kemampuan Petronas selepas menimbang keperluan operasi, komitmen pertumbuhan dan obligasi kewangan.

Syarikat itu turut mencatatkan keuntungan bersih terbesar dalam sejarah sebanyak RM101.6 bilion bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022.

Dalam tempoh dikaji itu, syarikat minyak dan gas nasional itu turut mencatatkan pendapatan tertinggi berjumlah RM375.3 bilion.

Pada suku pertama 2023 pula, Petronas mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM23.8 bilion, naik dua peratus berbanding RM23.4 bilion suku sama tahun sebelumnya.

Namun, berbanding suku keempat 2022, keuntungan bersih syarikat minyak dan gas nasional itu merosot dua peratus.

Pendapatan kumpulan pada suku pertama 2023 berjumlah RM90.4 bilion, meningkat 16 peratus berbanding RM78.2 bilion pada suku sama 2022.

Bagaimanapun, pendapatan Petronas merosot 15 peratus berbanding RM105.9 bilion yang dicatatkan pada suku keempat 2022.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *