Saham Synergy House mula didagangkan di Pasaran Ace pada 38 sen

author
2 minutes, 22 seconds Read

KUALA LUMPUR: Synergy House Bhd (Synergy House) penjual e-dagang rentas sempadan dan pengeksport perabot yang mengkhusus dalam perabot rumah pasang siap (RTA) mampu milik, memulakan dagangan di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Bhd pada 38 sen sesaham.

Pengerusi Synergy House, Mok Juan Chek, berkata, pihaknya ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Bursa Securities atas kelulusan penyenaraian kami, dan kepada Penasihat Utama, Kenanga Investment Bank Berhad (KIBB), atas bimbingan dan komitmen mereka sepanjang keseluruhan proses sehingga hari ini.

“Walaupun penyenaraian Synergy House membolehkan kumpulan mempunyai dana untuk beberapa pelan pengembangan segera semasa, penyenaraian itu juga akan membolehkan kumpulan memanfaatkan pasaran modal ekuiti untuk pengumpulan dana masa depan di samping menyediakan fleksibiliti kewangan untuk mengejar peluang pertumbuhan apabila ia timbul kerana Kumpulan menjangkakan permintaan perabot rumah akan terus berkembang,” katanya selepas majlis penyenaraian saham Synergy House di sini hari ini.

IPO Synergy House itu mengumpul sejumlah RM34.4 juta, di mana RM10.0 juta diperuntukkan untuk mengembangkan jualan B2C Kumpulan dengan membeli inventori bagi pencapaian e-dagang Kumpulan , pusat pengumpulan e-dagang di luar negara serta pusat pemenuhan e-dagang yang dicadangkan di Muar, Johor.

Di samping itu, RM1.5 juta daripada hasil IPO akan digunakan untuk membiayai pembelian sistem rak dan forklift untuk cadangan pusat pemenuhan e-dagang di Muar, Johor.

Selain itu, RM1 juta daripada hasil itu akan digunakan untuk melaksanakan strategi pengiklanan dan promosi di platform e-dagang pihak ketiga untuk meningkatkan lagi jualan B2C Kumpulan.

Sementara itu, RM10 juta daripada hasil itu telah diperuntukkan untuk pembayaran balik pinjaman dan RM7.7 juta lagi diperuntukkan untuk tujuan modal kerja. Baki RM4.2 juta telah diperuntukkan untuk perbelanjaan penyenaraian. 

Pengarah Eksekutif Synergy House, Tan Eu Tah berkata, penyenaraian Synergy House di Pasaran ACE Bursa Securities adalah bukti pencapaian Kumpulan selama bertahun-tahun yang memberi tumpuan kepada kekuatan utamanya ialah reka bentuk, pembangunan dan jualan perabot rumah RTA.

“Dengan menjadi syarikat tersenarai, kami juga akan mendapat manfaat daripada profil korporat yang dipertingkatkan di mata pelanggan dan pembekal sedia ada dan berpotensi kami.

Selain itu, kami akan dapat meningkatkan pemerolehan dan pengekalan bakat kami serta meningkatkan keyakinan pihak berkepentingan kami,”  

Menurut laporan penyelidikan pasaran bebas yang disediakan oleh Smith Zander International Sdn Bhd bertarikh 12 April 2023 seperti yang didedahkan dalam prospektus IPO Synergy bertarikh 12 Mei 2023, jualan e-dagang perabot global meningkat daripada AS$59.43 bilion (RM246.20 bilion) pada 2019 kepada AS$82.41 bilion (RM341.62 bilion) pada 2021, pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun sebanyak 17.76 peratus.

Melangkah ke hadapan, pasaran e-dagang perabot dijangka terus berkembang dengan penggunaan berterusan membeli-belah dalam talian di kalangan pengguna.

Selain itu, permintaan global terhadap perabot dijangka kekal kukuh dalam jangka panjang kerana perabot adalah barangan keperluan untuk menyokong aktiviti harian. 

Permintaan global untuk perabot akan terus disokong oleh pemulihan dan pertumbuhan dalam keadaan ekonomi global, pertumbuhan penduduk global dan pembandaran, populariti e-dagang perabot yang semakin meningkat dan peningkatan pilihan pengguna untuk perabot RTA. 

KIBB adalah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan bagi pelaksanaan IPO.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *